Skip to main content

“De stem van de leerder is geen extraatje, het is een voorwaarde.” Het nieuwe Learner Voice Model helpt gemeenten, aanbieders en lokale partners om leerders structureel te betrekken bij hun leertraject én bij beleid.

Het model biedt praktische handvatten op drie niveaus:
- individueel
- organisatorisch
– beleidsmatig

Zo werk je samen aan een leeromgeving die inclusief, democratisch en betekenisvol is. Door te luisteren naar de ervaringen en wensen van leerders, sluit het aanbod beter aan en groeit het vertrouwen. Dat is goed voor de leerder én voor het systeem.

Bron

Wat is het probleem?  

Veel mensen in de volwasseneneducatie hebben weinig invloed op hun leertraject. Vaak wordt er alleen bij de intake of via een evaluatieformulier iets gevraagd. Maar echte inspraak betekent méér. Het Expertisepunt Basisvaardigheden sprak Marlies Elderenbosch, projectleider EPALE Nederland. Zij zegt hierover:  

“Zonder echte inspraak creëer je ongelijkheid. Dan maak je keuzes over mensen zonder hen erbij te betrekken. Dat moeten we niet willen.”  

De stem van de leerder moet niet afhankelijk zijn van toeval of enthousiasme van een docent. Uit eerder onderzoek van Marlies Elderenbosch en Ina den Hollander blijkt dat deelnemers veel kennis en ervaring meebrengen. Toch wordt die kennis nog te weinig benut. De stem van de leerder moet een structureel onderdeel zijn van hoe we leren organiseren. 

Voor wie is het?  

Het model is voor gemeenten, aanbieders van educatie en lokale partners die de inspraak van de leerders willen verbeteren. Het sluit aan bij het bestaande landelijke beleid en het certificeringskader van Taalhuizen.  

Marlies: “We willen mensen uitnodigen om ermee aan de slag te gaan, op hun eigen manier en in hun eigen tempo. Geen blauwdruk, maar een richtinggever.”  

Gemeenten kunnen bijvoorbeeld afspraken maken met aanbieders over hoe de stem van de leerder wordt geborgd. Ook kunnen zij een organisatie aanwijzen die het gesprek met leerders voert en hun stem terugkoppelt naar beleid. 

Wat kan je ermee?  

Het model bestaat uit vier bouwstenen:  

  1. Visie en waarden: Wat betekent het om de stem van de lerende serieus te nemen?
  2. Randvoorwaarden: Wat is er nodig om dat mogelijk te maken?
  3. Werkprincipes: Hoe vertaal je dit naar de praktijk?
  4. Tools en werkwijzen: Welke instrumenten kun je inzetten? 

Daarmee kun je direct aan de slag. Denk aan het opzetten van een klankbordgroep, het organiseren van een leerlingenarena of het gebruiken van een ideeënbus. Marlies:  

“Inspraak draagt bij aan motivatie, eigenaarschap en zelfvertrouwen. Het is niet alleen goed voor de leerder, maar ook voor het systeem.”  

Het model is ontwikkeld in samenwerking met AONTAS (Ierland), Stichting ABC en CINOP, en bouwt voort op ervaringen uit Nederland en Ierland. Het is een groeimodel dat ruimte laat voor lokale invulling. 

Praktijkvoorbeelden: Samen werven en begeleiden 

Bij de NT1-groep van het NL plein in Bibliotheek Waterland is de stem van de leerder al goed zichtbaar. Deelnemers gaven gouden tips voor een wervingsflyer en gingen zelf op pad om nieuwe deelnemers te werven. Ook bij de wisseling van de vaste docent werd hun stem serieus genomen. Teamleider Moniek Lucassen vertelt:  

“We merkten dat de groep de behoefte had aan een overgangsperiode van de oude naar de nieuwe situatie. Zo’n verandering is een kwetsbaar moment. We hebben toen geregeld dat de gaande en de komende docent een aantal keer samen de groep hebben begeleid. Op deze manier kreeg de groep vertrouwen in de nieuwe docent en is de continuïteit geborgd.” 

Meer praktijkvoorbeelden en inzichten vind je in het interview met Stichting ABC.

Uitproberen 

Gemeenten, aanbieders en lokale partners die leerders structureel willen betrekken neem vooral contact op met Marlies Elderenbosch via epale@cinop.nl. Zij wil het model op aantal verschillende plekken in het klein uitproberen. Wil je daaraan meedoen?  

Basis over basisvaardigheden Dagelijks leven en vrije tijd Onderzoek Gemeente
Terug naar boven

Op de hoogte blijven?

Heb je interesse in meer informatie over basisvaardigheden? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.