VIME: vrijwilligers bij NT2
Hoe zet je vrijwilligers het beste in bij NT2-trajecten? ITTA UVA, Het Begint met Taal en Curio onderzochten dat in het project Erasmus+.
Bron
- Organisatie ITTA UvA, Het Begint met Taal, Curio
- Contactgegevens elwine.halewijn@itta.uva.nl
- Link naar website https://www.hetbegintmettaal.nl/vime/
- Dit kennisbankartikel is toegevoegd door Stichting Lezen en Schrijven
Nieuwkomers hebben de Nederlandse taal nodig om mee te kunnen doen. Bijvoorbeeld om hun kinderen te ondersteunen, werk te vinden en te integreren in de samenleving. Taalvrijwilligers kunnen ervoor zorgen dat anderstaligen hun taalkennis vergroten. Na een taalcoachtraject voelen anderstaligen zich minder eenzaam en nemen ze actiever deel aan de samenleving. De combinatie van goede taallessen op school én oefenen in de praktijk met een taalvrijwilliger is een gouden combinatie.
Hoe zet je vrijwilligers het beste in bij NT2-trajecten?
In het project VIME (Volunteers in Migrant Education) werd onderzocht in welke rollen en taken taalvrijwilligers meerwaarde hebben en de competenties die daarbij passen. Er worden drie belangrijke rollen onderscheiden: een taalvrijwilliger kan een op een of in kleine groepjes heel gericht oefenen bij het verbeteren van de spreekvaardigheid. Taal kan ook een middel zijn om samen activiteiten te ondernemen. Of een vrijwilliger ondersteunt de docent in de klas.
Al deze rollen en taken zijn beschreven in het VIME-model. Daarnaast is er een model voor beleidsontwikkeling, een vragenlijst voor vrijwilligers en een intakeformulier voor anderstalige leerders uitgewerkt.
Je vindt alle documenten via de website van Het Begint met Taal.