Bouwsteen 6: Taalhuisdocent
In het Taalhuis werkt een taalhuisdocent. Dit is een taalinhoudelijk onderwijskundig specialist. De taalhuisdocent heeft een NT1- en/of NT2-bevoegdheid en ervaring met het begeleiden van deze doelgroepen. De taalhuisdocent neemt intakes af en maakt leerroutes. Hij of zij kan adviseren over oefenmaterialen. Vaak traint en begeleidt de taalhuisdocent ook de vrijwilligers.
Tip: Handreiking Kwaliteit
In de Handreiking: Kwaliteit bij de aanpak van basisvaardigheden kun je lezen over de verschillen tussen het non-formeel V (vrijwilligers) aanbod en non-formeel P (professionals) aanbod voor basisvaardigheden. Deze verdeling wordt gemaakt, omdat er belangrijke verschillen zitten tussen deze twee vormen van aanbod. Ze verschillen in doelen, verwachtingen, vakinhoudelijke en didactische competenties en in kosten.
Bij het non-formele P aanbod wordt er gewerkt met een professional. Een professional is een docent die een opleiding heeft gevolgd die aansluit op het lesgeven in basisvaardigheden aan volwassenen. Daarin hebben docenten een specifiek vakgebied: NT2-docenten kunnen niet per definitie NT1-groepen lesgeven, een docent digitale vaardigheden niet automatisch NT2, en gecijferdheid vraagt ook speciale vakkennis. Voor intakes heb je een brede kennis nodig van de verschillende basisvaardigheden.
Lees verder in de Handreiking op de themapagina Non-formele educatie.
Naar de Handreiking: Kwaliteit bij de aanpak van basisvaardighedenCBCT
De Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal (CBCT) toetst als onafhankelijke organisatie de kwaliteit van taalhuizen. Daarnaast deelt CBCT kennis en informatie.
Professionaliteit en kwaliteit zit in mensen
Voor de certificering van taalhuizen zijn zeven kwaliteitsnormen beschreven. Norm 3 gaat over Mensen. Deze norm gaat over hoe het taalhuis met betaalde medewerkers, vrijwilligers en partners een bijdrage levert aan de realisatie van de ambities.
Naar de website van CBCTFunctieprofielen
In bouwsteen 6 staat: “Aan het taalhuis is een taalinhoudelijk onderwijskundig specialist verbonden.” Bij veel taalhuizen noemen ze deze medewerker de taalhuisdocent. Het is meestal namelijk een NT1- of NT2-docent, met eigen specifieke taken in het taalhuis. Maar ook benamingen als taalexpert, taalconsulent of taaladviseur worden gebruikt.
De taalhuisdocent zorgt bijvoorbeeld voor de intakes en het vaststellen van leerroutes. En vaak is het ook degene die de vrijwilligers traint en begeleidt.
In dit document hieronder vind je een voorbeeld van een functieprofiel voor taalhuisdocenten.
Voorbeeld functieprofiel taalhuisdocentInterview met taalexpert Jolanda Sinnema
Geen (Digi)Taalhuis is hetzelfde. Dit maakt ook dat taalhuisdocenten en taalexperts hun werk op verschillende manieren doen. Daarom vroegen we een aantal taalexperts om te vertellen over hun werk en ervaringen. In dit interview lees je meer over het werk van taalexpert Jolanda Sinnema.
Interview met JolandaBijscholen
Taalhuisdocenten hebben een NT1- of NT2-bevoegdheid en ervaring met het begeleiden van deze doelgroepen. Er is geen landelijk functieprofiel of een officiële opleiding voor taalhuisdocenten. Hoe kan je je als taalhuisdocent bijscholen en je verder ontwikkelen in je vak? Er zijn organisaties die daar aanbod voor hebben.
- ITTA verzorgt opleidingsmodules voor docenten en begeleiders in de volwasseneneducatie. Er zijn negen modules, zoals NT1, Rekenen, Digitale vaardigheden en Intake.
- Verschillende organisaties bieden opleidingen om docent NT2 te worden. Op de website van Tijdschrift Les staat een overzicht van NT2-docentenopleidingen.
- De Vereniging voor Openbare Bibliotheken (VOB) ondersteunt met behulp van het platform Bibliotheekcampus bibliotheken met onder andere deskundigheidsbevordering, zoals trainingen en evenementen. KB, nationale bibliotheek, houdt een overzicht van al deze evenementen bij.
- Het Begint met Taal heeft trainingen en webinars voor coördinatoren en vrijwilligers in de taalcoaching. Op de website vind je ook e-learnings.
- Oefenen.nl heeft webinars en didactiekfilms.
Daarnaast zijn er ook websites met interessante artikelen.
Zoek je informatie over een specifiek onderwerp? Vraag het aan onze Vraagbaak!
VraagbaakKennisdocument: Kwaliteit docenten basisvaardigheden
Het werken in de volwasseneneducatie (ve) vraagt om specifieke vaardigheden van docenten. Maar wat zijn eigenlijk de wettelijke kaders voor het werken in de ve? Hoe word je docent basisvaardigheden? En wat maakt je een goede docent?
Lees meer in het Kennisdocument | Kwaliteit docenten basisvaardigheden