Skip to main content

Het Taalhuis heeft een aanpak om de kwaliteit van werkwijze en resultaten te monitoren en te evalueren. Het Taalhuis stemt deze aanpak af met de opdracht vanuit de gemeente. Waar nodig wordt de aanpak bijgesteld, volgens een Plan–Do-Check-Act-cyclus (PDCA-cyclus, zie uitleg hieronder). Ook verzamelt het Taalhuis kwalitatieve en kwantitatieve informatie voor de kwaliteitszorg. Daarbij houden ze rekening met relevante wet- en regelgeving, zoals de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

Het gaat bij deze bouwsteen dus om het monitoren van de werkwijze. Over het monitoren van deelnemers lees je meer bij Bouwsteen 3: Deelnemers.

Tip: Handreiking Kwaliteit 

In de Handreiking: Kwaliteit bij de aanpak van basisvaardigheden is een hoofdstuk gewijd aan monitoring en evaluatie van de aanpak. Het is belangrijk om tijdens de uitvoering van activiteiten de opbrengst van het aanbod te evalueren. Hoe is de dienstverlening van de aanbieders? Hoe verloopt de samenwerking tussen alle betrokken partijen? Voer tussentijds kwaliteitsgesprekken. Zo kan je als Taalhuis of als gemeente de aanpak monitoren en waar nodig bijsturen. Bij de eindevaluatie bekijk je of de gewenste resultaten en doelen zijn behaald. 

Instrumenten voor monitoring 
Naast het voeren van gesprekken kan je ook andere instrumenten inzetten voor de monitoring: 

  • De Inspectie van het Onderwijs ziet toe op de kwaliteit van het formele aanbod van basisvaardigheden.  
  • Blik op Werk heeft een keurmerk voor NT2 bij inburgering; de zelfevaluatie daarbij kan je ook gebruiken voor ander NT2-aanbod.  

Je leest er meer over in de handreiking, bij het hoofdstuk ‘Monitoring en evaluatie’. 

Kwaliteitskaders 
Er zijn ook kwaliteitskaders bij de handreiking uitgewerkt. Hierin lees je hoe je kan sturen op de kwaliteit van intake en doorverwijzing en ook van het aanbod non-formeel met professionals of vrijwilligers. Deze kwaliteitskaders staan als downloadbare pdf onderaan de webpagina over de handreiking. 

Naar de Handreiking: Kwaliteit bij de aanpak van basisvaardigheden

CBCT 

De Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal (CBCT) toetst als onafhankelijke organisatie de kwaliteit van Taalhuizen. Daarnaast deelt CBCT kennis en informatie. 

Bij het monitoren van de werkwijze kun je denken aan ‘output’ en ‘outcome’. Output is wat er concreet is gedaan of gemaakt. Outcome zegt iets over de impact van de activiteiten van het Taalhuis. Houd evaluaties met partners en vrijwilligers om de outcome inzichtelijk te maken. Door het vergelijken van output en outcome met de ambities van het Taalhuis, kan je laten zien in hoeverre de ambities zijn behaald. 

Je leest er meer over op de website van CBCT bij kwaliteitsnorm 6: Resultaten en verantwoording. 

Naar de website van CBCT

Plan-Do-Check-Act (PDCA) 

Als je heldere doelen stelt, kun je die ook evalueren. Dat werkt goed met een PDCA-cyclus. Maar wat betekent dat nou eigenlijk? In het kort: Je start met het plannen van afgesproken acties (Plan). Vervolgens voer je de acties uit (Do). Daarna controleer je de resultaten (Check). Op basis van deze check stel je de werkwijze bij (Act). Hiervoor maak je een aangepast plan (Plan). Zo ben je voortdurend met monitoring en verbetering bezig.   

De PDCA-cyclus wordt ook ingezet bij de certificering door CBCT. 

Lees hier meer over

Impact toolkit van Cubiss 

Impact is de verandering die ontstaat door activiteiten van je organisatie. Het gaat hier om jouw toegevoegde waarde op een effect. Het is belangrijk om inzicht te hebben in de impact. Het helpt bij het vertellen van het verhaal van je organisatie en het kan dienen als kompas voor je strategie. Maar hoe maak je impact zichtbaar? Wat zijn de eerste stappen? En waar kun je handige hulpmiddelen vinden die je kunnen helpen bij deze zoektocht? 

Cubiss heeft hiervoor een aantal hulpmiddelen verzameld. Zoals ‘Tellen’, de cijfermatige resultaten van activiteiten. Denk aan het aantal deelnemers of tevredenheidscijfers. En ‘Vertellen’, de verhalende data. Denk aan interviews, voorbeeldsituaties en achtergrondverhalen. Of ‘Wetenschap’, hoe je een aanname van effect kan bewijzen door onderzoek.  

Over de inzet van deze hulpmiddelen en nog meer lees je op de website van Cubiss.   

Naar de Impact toolkit van Cubiss

Voorbeeld: Groeimodel  

Het Groeimodel aanpak laaggeletterdheid brengt de partners van een lokaal taalnetwerk samen en evalueert de huidige samenwerking. Partners zoals de gemeente, bibliotheek, taalaanbieders en vrijwilligersorganisaties kunnen er samen mee aan de slag. Bijvoorbeeld bij het opstellen of herzien van een regioplan. De aanpak geeft snel inzicht in het draagvlak, de slagkracht en het resultaat van een samenwerking. 

Je leest er meer over in het artikel over het Groeimodel in onze Kennisbank: Lokale aanpak laaggeletterdheid met het Groeimodel | Expertisepunt Basisvaardigheden 

Het Groeimodel is ontwikkeld door Stichting Lezen en Schrijven in samenwerking met het Departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap van de Universiteit Utrecht (USBO).   

Naar de website van Stichting Lezen en Schrijven

Verder doorlezen over monitoring? 

Wil je je verder verdiepen in andere mogelijkheden om je aanpak te monitoren? Dan kun je daarvoor terecht op de website van Movisie, de organisatie voor kennis en aanpak van sociale vraagstukken.  

Basis over basisvaardigheden Organisatie Gemeente Vrijwilligers
Terug naar boven

Op de hoogte blijven?

Heb je interesse in meer informatie over basisvaardigheden? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.