Bouwsteen 7: Doorverwijzing
Het Taalhuis verwijst deelnemers door naar passend formeel of non-formeel aanbod. Soms heeft het Taalhuis ook eigen aanbod. Dan moet de scheiding tussen de rol als verwijzer en aanbieder duidelijk zijn vastgelegd; de doorverwijzing is daarmee onafhankelijk en professioneel.
Handreiking Kwaliteit: een goede intake
De impact van het aanbod hangt grotendeels af van de aansluiting op de wensen en behoeften van deelnemers. Die aansluiting begint bij een goede intake. De kwaliteit van de intake wordt onder andere bevorderd door de competenties van de intaker, diens netwerk en zicht op de lokale sociale kaart.
In de Handreiking: Kwaliteit bij de aanpak van basisvaardigheden staat een kwaliteitskader met indicatoren voor kwaliteit intake en doorverwijzing.
- Randvoorwaarden
De intakelocaties zijn dicht bij de doelgroep. De intakelocaties zijn laagdrempelig. Denk aan inloopmogelijkheden, in een bibliotheek of op plekken waar de doelgroepen voor andere activiteiten komen
- Informatieverstrekking
De intaker heeft kennis van de sociale kaart. Er is draagvlak bij de samenwerkingspartners die het aanbod verzorgen.
- Intake en doorverwijzing
De intake haalt de leervraag naar boven, in termen van vaardigheden, leefdomeinen en functionele doelen. De intake wordt uitgevoerd door een professional met de benodigde competenties. Bij niveaubepaling wordt gebruik gemaakt van geschikte aanpak en instrumenten. Er is een goede manier van vastleggen van intakegegevens, doorverwijzing en terugkoppeling aan deelnemer.
Doorverwijzen en toeleiden
Er is een verschil tussen doorverwijzen en toeleiden. Bij doorverwijzen gaat het om de verwijzing vanuit intake naar aanbod. Met toeleiden bedoelen we het toeleiden van vindplaats naar Taalhuis.
Om deelnemers goed door te verwijzen naar passend aanbod zijn twee factoren van belang.
- Inzicht en overzicht over al het lokale aanbod
Tijdens de intake kun je deelnemers goed doorsturen naar de juiste cursus of taalschool. Met een goed overzicht van al het aanbod, kan je ook dubbeling in het aanbod voorkomen en krijg je inzicht in waar mogelijk nog uitdagingen en kansen zitten in het aanbod.
- Toeleiding
Om te zorgen dat het aanbod van de verschillende aanbieders bij de juiste doelgroep terecht komt, is het belangrijk goed te weten welke doelgroep wil je bereiken, waar je ze kunt vinden en hoe je ze bereikt. Je kunt het aanbod op verschillende manieren onder de aandacht brengen bij de doelgroep. Wat spreekt hen aan? Een flyer, een bericht in een WhatsApp-groep of een mededeling bij een bijeenkomst in het buurthuis bijvoorbeeld.
Doorverwijzen van deelnemers
Een intake van een deelnemer vindt plaats bij het Taalhuis of bij een van de partners in de regio. Dat is niet altijd de plek waar de deelnemer het beste aanbod kan krijgen. Het is dan belangrijk om te zorgen voor een goede doorverwijzing naar ander aanbod. Zorg voor een warme overdracht, bijvoorbeeld door samen met de deelnemer contact te leggen met de andere partij. En check later of de deelnemer inderdaad gestart is en op de goede plek zit.
Meestal is de intaker op de hoogte van het aanbod in de regio. Bijvoorbeeld door de informatie van hetinformatiepunt.nl. Gegevens kunnen veilig worden overgedragen door een systeem als MATCH van Het Begint met Taal.
Deelnemers kunnen zichzelf ook melden via Startpunt Ik wil leren. Ze worden dan doorverwezen naar een Taalhuis, bibliotheek of school in de buurt. (link )
Ga naar Startpunt ikwillerenKennisdocument: Doorverwijzen en de privacywetgeving (AVG)
Sinds 2018 is er in alle lidstaten van de Europese Unie één privacywet van kracht, namelijk de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Wanneer iemand met beperkte basisvaardigheden wordt doorverwezen naar een taalschool of cursus, worden meestal ook persoonsgegevens doorgestuurd. In dit kennisdocument zetten wij uiteen waar je rekening mee moet houden bij het doorverwijzen van deelnemers.
Kennisdocument: Doorverwijzen en de privacywetgeving (AVG)Stappenplan: Doorverwijzen vanuit de intake, hoe regel je dat goed?
Deelnemers worden na een intake doorverwezen naar passend aanbod. Het Taalhuis verwerkt hiervoor gegevens van deelnemers en vrijwilligers en moet daarbij voldoen aan de privacywetgeving (AVG). Probiblio heeft hiervoor een Stappenplan Privacy voor taalhuizen geschreven. Met dit stappenplan werk je in 10 stappen naar een privacy-proof Taalhuis.
Stappenplan Privacy voor TaalhuizenArtikel: Digitale vaardigheden: van leervraag naar aanbod
Op veel plaatsen kunnen mensen tegenwoordig terecht met vragen over hun computer of smartphone. Bijvoorbeeld in bibliotheken. Begeleiding gebeurt vaak door vrijwilligers en daarbij worden eigen accenten gelegd. Hoe achterhaal je nu de leervraag van een deelnemer op het gebied van digitale vaardigheden en hoe bied je zoveel mogelijk maatwerk?
In de serie Leren in de educatie van Oefenen.nl bespreekt Ina den Hollander deze vragen aan de hand van een aantal interviews en een onderzoek. Daarbij is onderzocht wat de rol van het leerdoel is in de doorverwijzing naar een passend aanbod digitale vaardigheden. Ook komt training en begeleiding van vrijwilligers aan bod.
Digitale vaardigheden: van leervraag naar aanbod