Bouwsteen 2: Beleidsplan
De gemeente is opdrachtgever. Er is een (meerjaren)beleidsplan voor het Taalhuis. De dagelijkse leiding is in handen van een stuurgroep, waarin meerdere partners en de opdrachtgever vertegenwoordigd zijn. Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de stuurgroep zijn beschreven in een samenwerkingsovereenkomst. De taken en beoogde resultaten van het Taalhuis worden beschreven in een (meerjaren)beleidsplan. Daarin staan in elk geval het inhoudelijk werkplan, de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van alle betrokkenen bij het Taalhuis en de financiële dekking.
Tip: Handreiking Kwaliteit
In de Handreiking: Kwaliteit bij de aanpak van basisvaardigheden staat een hoofdstuk over doelen en plannen. Daarin lees je hoe je partners betrekt, hoe je de doelgroep betrekt, hoe je goede doelen formuleert en hoe je vervolgens het benodigde aanbod bepaalt.
In het hoofdstuk Beleidskader staan tips en voorbeelden om te werken aan een integrale aanpak. Hoe betrek je andere beleidsdomeinen, zoals gezondheid en schuldhulpverlening? Hoe zoek je samenwerking met maatschappelijke partners en inwoners?
Vind je het moeilijk om keuzes te maken? Weet je niet goed waar jouw gemeente staat? Maak dan de zelfscan Waar staat mijn gemeente? En volg de stappen van de Starterskit Hoe bepaal ik waar ik ga beginnen?
Naar de Handreiking: Kwaliteit bij de aanpak van basisvaardighedenCBCT
De Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal (CBCT) toetst als onafhankelijke organisatie de kwaliteit van taalhuizen. Daarnaast deelt CBCT kennis en informatie. Op de website van CBCT staan een filmpje en een whitepaper over beleid en financiën.
Wat is beleid?
In beleidsplannen staan doelen en plannen beschreven. Hoe houd je de organisatie op koers? Hoe werk je aan verbetering? Wat zijn ambities voor de toekomst? Wat zijn gewenste resultaten voor de verschillende betrokkenen? In een beleidsplan staan beleid, plannen en budgetten concreet beschreven.
Uit het whitepaper: Bij Beleid & financiën gaat het om de ambities van het Taalhuis en de wijze waarop deze worden gerealiseerd. De ambities van het Taalhuis zijn afgeleid van de missie en visie die het Taalhuis heeft over de aanpak van laaggeletterdheid. De ambities kunnen per Taalhuis verschillen, bijvoorbeeld door verschillen in de aard en omvang van het verzorgingsgebied.
Naar de website van CBCTVoorbeeld: beleidsplan Arnhem
Arnhem heeft een praktisch plan uitgewerkt: Een vaardig Arnhem. In het plan staat wat de stad wil bereiken op de thema's werk, geld, gezin en gezondheid. Ook is beschreven welke organisaties betrokken zijn in de aanpak en wat hun rol is. Het plan is afgestemd op het regionale programma Volwasseneneducatie & aanpak laaggeletterdheid 2021-2024 van de regio Midden-Gelderland.
“We vinden het belangrijk dat mensen zelfstandig kunnen meedoen aan de samenleving. Maar niet iedereen heeft de vaardigheden die daarvoor nodig zijn, zoals lezen, schrijven, rekenen of met de computer werken. We ondersteunen de mensen die daar moeite mee hebben. We hebben een praktisch plan gemaakt, dat we met tal van organisaties in de stad uitvoeren.”
“We geven de aandacht voor laaggeletterdheid een vaste plek in onze werkwijze. En we maken afspraken met organisaties in het sociale domein, zoals schulddienstverlening, sociale wijkteams, werk & inkomen en instellingen van kinderopvang.“
Je vindt het beleidsplan en een animatie hier:
https://www.arnhem.nl/Inwoners/zorg_en_welzijn/Een_vaardig_Arnhem
Het regionale beleidsplan van Midden-Gelderland en van andere arbeidsmarktregio…Voorbeeld: hulp bij integrale aanpak
Stichting Lezen en Schrijven helpt gemeenten bij de integrale aanpak van laaggeletterdheid met een Maatwerktraject. Het Maatwerktraject is een interventie die gemeenten helpt om vanuit meerdere beleidsterreinen de aanpak van basisvaardigheden met elkaar te verbinden. Daarbij kijken ze naar de specifieke behoefte van elke gemeente.
“Met het Maatwerktraject krijg je als gemeente:
-
Inzicht welke beleidsterreinen binnen jouw gemeente de meeste kans bieden voor een effectieve integrale aanpak.
-
Meer draagvlak binnen de gemeente voor een integrale aanpak van laaggeletterdheid.
-
Concrete acties om de integrale aanpak binnen een gemeente in 10 maanden te verbeteren.
-
Een netwerk van gemeenten en adviseurs die samen leren, innoveren en kennisdelen.
-
Meer regie en sturing op de integrale aanpak van laaggeletterdheid binnen een gemeente.
-
Een verbetering van de integrale aanpak van laaggeletterdheid binnen het gekozen beleidsdomein.”
Bron: Geletterdheid in Zicht
Op de website Geletterdheid in Zicht vind je informatie over de percentages van laaggeletterdheid in jouw gemeente. Ook zie je welke doelgroepen het in jouw gemeente betreft. Zo zijn er in Almere meer migranten dan gemiddeld en in Groningen meer jongeren dan gemiddeld laaggeletterd.
Met deze cijfers kun je onderbouwde keuzes maken over welke doelgroepen je wil bereiken. En met de voorbeelden kun je de aanpak concreet maken. Je vindt de voorbeelden als je klikt op de staatjes met de doelgroepen.
Geletterdheid in Zicht