Skip to main content

Op deze pagina vind je links met tips en voorbeelden over samenwerken

Wat is een Taalhuis?

Een Taalhuis is een samenwerkingsverband van verschillende lokale organisaties. Deze organisaties werken in opdracht van de gemeente en samen met de gemeente aan een integrale aanpak van basisvaardigheden: taal, rekenen en digitale vaardigheden. Deze organisaties zijn meestal de bibliotheek, een welzijnsorganisatie en een taalaanbieder.  Een of meer van de partners heeft een aanbod voor versterking van basisvaardigheden. Dit aanbod kan formeel, non-formeel of informeel zijn.  

Tip: Handreiking Kwaliteit 

In de Handreiking Kwaliteit staat een themapagina over samenwerken. Daarin staan drie vragen uitgewerkt: Met wie werk je samen, Hoe werk je samen en Hoe organiseer je samenwerking.  

De gemeente
Een belangrijke rol hierbij ligt bij de gemeenten: zij kunnen agenderen, organiseren, positioneren, en evalueren. Door doelen op te nemen in een meerjarenbeleid faciliteren ze de aanpak van basisvaardigheden. Maar bij een complexe taak als de aanpak van basisvaardigheden, is een organisatienetwerk nodig: een web van partners die samen aan de taak werken. Vaak is de taalhuiscoördinator de spin in zo'n web. Hij/zij zorgt dat de partners elkaar weten te vinden en met elkaar in verbinding blijven.  

De bibliotheek
De bibliotheek is een belangrijke partner in het samenwerkingsverband van het taalhuis. Via het programma Bibliotheek en basisvaardigheden ondersteunt de Koninklijke Bibliotheek bibliotheken met het opzetten van hun dienstverlening voor kwetsbare doelgroepen. Het gaat om mensen die moeite hebben met de basisvaardigheden. Met behulp van het programma kunnen ze beter aan de maatschappij deelnemen. De activiteiten rondom basisvaardigheden zijn divers en vinden vaak plaats in het Taalhuis.

Naar de Handreiking Kwaliteit

CBCT

De Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal (CBCT) toetst als onafhankelijke organisatie de kwaliteit van taalhuizen. Daarnaast deelt de CBCT kennis en informatie.

Op de website van de CBCT staan een podcast en een whitepaper over samenwerken.

Naar de website van de CBCT

Voorbeeld: samenwerking in Vlaardingen

Samen strijden tegen laaggeletterdheid

In Vlaardingen werken zeven organisaties samen in de aanpak laaggeletterdheid. Samen met 30 andere partners willen ze het verschil maken en strijden voor meer zelfredzaamheid in de samenleving.

“Op vrijdag 26 juni 2020 tekenden 7 organisaties het Bondgenootschap Basisvaardigheden. In het Bondgenootschap verklaren de ondertekenaars het belangrijk te vinden dat alle mensen in Vlaardingen voldoende basisvaardigheden beheersen. Oftewel, dat zij kunnen spreken, luisteren, lezen en schrijven in de Nederlandse taal, rekenen en over voldoende digitale vaardigheden beschikken.”

Bekijk het voorbeeld

Voorbeeld: regioplan Rivierenland

De arbeidsmarktregio Rivierenland heeft in haar regioplan Meedoen met Taal beschreven hoe en waarom zij samenwerken met verschillende organisaties.

“Samenwerking met uiteenlopende organisaties is van groot belang om zodoende laaggeletterde inwoners te bereiken, door alert te zijn kunnen zij signaleren wie moeite heeft met lezen en schrijven of andere basisvaardigheden. Bijvoorbeeld als mensen zich aanmelden voor een uitkering, als mensen een huurwoning zoeken, als mensen zich melden bij huisarts of ziekenhuis.  Door hen door te verwijzen naar de Taal- en Leerhuizen vinden de mensen hun weg.  Samenwerkingspartners en netwerken kunnen ervoor zorgen dat de aanpak van laaggeletterdheid structureel en breed gedragen wordt. Daarom is er een regionaal Taalakkoord en zetten we dit voort 2021-2024.“

Lees hier meer over in het regionale plan Meedoen met Taal, Integrale Aanpak La…

Artikel: Samenwerking levert resultaat op

Op de website van Oefenen.nl staan interessante artikelen over Leren in de educatie. Het is een reeks van artikelen voor iedereen die volwassenen begeleidt bij het uitbreiden of bijspijkeren van hun basisvaardigheden.

“Er is een tendens van brede samenwerking voor de aanpak van laaggeletterdheid. Wat levert die samenwerking op vanuit het perspectief van de deelnemers? In hoeverre profiteren zij van een breed aanbod dat aansluit bij hun leervragen, van de kwaliteit van het onderwijs en de toegankelijkheid van onderwijsvoorzieningen en overheidscommunicatie? In Samenwerking levert resultaat op voor deelnemers educatie, een artikel uit de reeks Leren in de educatie, Lesgeven, begeleiden & faciliteren onderzoeken Lianne Knobel van de Nieuwe Veste in Breda en Ina den Hollander, expert volwasseneneducatie en basisvaardigheden die vraag. En laten door inspirerende voorbeelden zien dat samenwerking inderdaad resultaten oplevert voor deelnemers van volwasseneneducatie.”

 

Verder lezen op Oefenen.nl
Basis over basisvaardigheden Handboek Beleidsmakers Vrijwilligers
Terug naar boven

Op de hoogte blijven?

Heb je interesse in meer informatie over basisvaardigheden? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.