Kennisatelier: Benut de kracht van meertaligheid bij volwassen
Nederland is een multiculturele én meertalige samenleving. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat 24% van de bevolking thuis een andere taal spreekt. Dat is op zich niet gek. Meertaligheid is van alle tijden. En dan hebben we het niet alleen over andere talen dan het Nederlands, maar ook over dialecten. Een belangrijke vraag is: Hoe gaan we hier als maatschappij mee om?
Volgens Leonie Cornips missen we een visie op hoe we meertalige vaardigheden kunnen gebruiken. Zij pleit voor het ‘Omarmen van meertaligheid en het voeren van een energieker taalbeleid’.
Maar hoe doen we dat? Want vaak zien we het Nederlands als de “gewone taal” en meertaligheid als “anders en ingewikkeld”, aldus Maaike Verrips van Drongo. Terwijl meertaligheid juist als een verrijking kan worden gezien, zowel op persoonlijk vlak als voor de maatschappij.
Tijdens dit kennisatelier willen we daarom kennis delen en input ophalen over meertaligheid en taalbeleid. We organiseren dit samen met Drongo, Stichting ABC, Het Begint met Taal en de Universiteit van Utrecht.
Dit kennisatelier is met name interessant voor beleidsmakers en coördinatoren die veel bezig zijn met meertaligheid.
Het programma
- Wat is meertaligheid? En wat is de kracht hiervan? Hoe zit het met de mythes over meertaligheid? Leren kinderen en volwassenen op dezelfde manier? En wat is de relatie met basisvaardigheden?
- Door: Ryanne Francot, Universitair docent Development & Education of Youth in Diverse Societies | Faculty Social Sciences | Universiteit Utrecht. Zij is een collega van Leonie Cornips in de Stichting Levende talen Limburg.
- Door: Ryanne Francot, Universitair docent Development & Education of Youth in Diverse Societies | Faculty Social Sciences | Universiteit Utrecht. Zij is een collega van Leonie Cornips in de Stichting Levende talen Limburg.
- Hoe werkt meertaligheid in de praktijk? Elise Zomer, projectmanager bij Het Begint Met Taal, vertelt daarover.
- Hoe benutten we de kracht van meertaligheid in beleid? Deel je voorbeelden en stel je vragen. De uitkomsten verwerken we in een kennisdocument over meertaligheid.
- Met Huus van de Taol in gesprek over talen en dialecten, wat kunnen we leren van de praktijk?