Skip to main content

Direct Duidelijk is een landelijke campagne om overheidsinstanties te helpen met duidelijke en begrijpelijke taal. Het is een initiatief van het Netwerk Begrijpelijke Overheid, gestart in 2018. Meerdere gemeenten hebben de Direct Duidelijk Deal ondertekend. Daarmee geven zij aan zich te willen inzetten voor het gebruik van begrijpelijke taal.

Bron

De overheid communiceert niet altijd in gemakkelijke taal. Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen de informatie en berichten van de overheid kunnen begrijpen, heeft Direct Duidelijk allerlei hulpmiddelen ontwikkeld voor overheidsinstanties. Dit zijn gemeenten, provincies, het waterschap, het rijk en overheidsuitvoerders op lokaal of landelijk niveau. Zo is er de Direct Duidelijk Brigade’, een actieteam dat helpt met tips en adviezen op het gebied van duidelijke taal. Ze geven trainingen en herschrijven teksten. Daarnaast is er een schrijfhulp en een telefonische hulplijn. De website De Gebruiker Centraal biedt tips en goede voorbeelden. Ook is er de Direct Duidelijk Tour: een serie online bijeenkomsten, die via de website zijn te bekijken.

Basis over basisvaardigheden Lezen en schrijven Interventie Gemeente
Terug naar boven

Op de hoogte blijven?

Heb je interesse in meer informatie over basisvaardigheden? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.