Apotheek Pillen en Praten: aandacht voor basisvaardigheden
Als je binnenkomt bij de apotheek ‘Pillen en Praten’ in Den Haag zie je meteen dat het hier anders gaat. Waar is bijvoorbeeld de welkomstpaal waar je een nummertje moet trekken? Ook de grote posters rondom stoppen met roken en preventie vallen direct op. Wat maakt deze apotheek zo anders? Het Expertisepunt Basisvaardigheden ging in gesprek met eigenaar Esmaa Amer.
'Ik wil niet dat mensen als een nummertje behandeld worden. Ik wil dat onze medewerkers onze klanten aankijken en iemand kunnen begroeten om zo echt te kunnen helpen.'
Esmee AmerPillen en Praten is een laagdrempelige plek waar je niet alleen je medicijnen ophaalt, maar ook je hart kunt luchten. Ze hebben bewust geen digitale welkomstpaal of ophaalautomaat. Het draait bij deze apotheek om menselijk contact en het gesprek aangaan.
Esmaa Amer, eigenaar van de apotheek Pillen en Praten, is zelf geen apotheker. Dit geeft haar een frisse kijk op zorg. Natuurlijk zijn pillen soms nodig, maar Amer kijkt verder dan dat. ‘Is het alleen verstrekken van pillen nu écht voor mensen zorgen?’ vraagt ze zich af. Zoals de naam al zegt, wordt bij Pillen en Praten niet alleen medicatie verstrekt, maar gaan ze ook in gesprek met mensen. Ze richten zich niet alleen op het bestrijden van symptomen, maar proberen deze ook te voorkomen. Zo hebben ze een programma gericht op stoppen met roken, gaan ze in gesprek met mensen over hun gezondheid vóór een potentiële zwangerschap (preconceptie), en verwijzen ze door bij schulden of armoedeproblemen. Daarnaast is er wekelijks een koffiemomentje bij de apotheek. Iedereen is welkom voor een kopje koffie en een praatje.
De tekst gaat door onder de afbeelding.
Op maandag 9 december 2024 vieren we vier jaar Expertisepunt Basisvaardigheden met het festival Samen sterk in basisvaardigheden. Een dag vol met workshops om te leren en te inspireren. Meld je hier nu aan!
Hoe Pillen en Praten ontstond
Maar hoe kwam Pillen en Praten in de huidige vorm dan tot stand? ‘We wilden meer gebruikmaken van de apotheek als een soort gezondheidshuis’, aldus Amer. Het begon allemaal met een gesprek over eenzaamheid in de wijk, waarbij Amer de enige deelnemer was. ‘Hoe kan dat nou? Zorgverleners zien regelmatig andere problemen, maar weten niet altijd meteen hoe ze daarop kunnen inspelen.’ Uit dit gesprek over eenzaamheid groeide uiteindelijk een wijknetwerk. Amer benaderde mensen persoonlijk en creëerde zo draagvlak. Steeds meer partners sloten zich aan: ondernemers, huisartsen en zelfs de politie. Ze waren het over één ding eens: eenzaamheid was een probleem dat ze allemaal tegenkwamen. Samen bekeken ze wat er al was om eenzaamheid te bestrijden en te voorkomen. En ze ontwikkelden handvatten om mensen door te verwijzen of zelf actie te ondernemen. Nadat het thema eenzaamheid op de kaart stond, richtte het wijknetwerk zich stap voor stap op andere thema’s.
Waarom geen digitale welkomstpaal?
Eén van die thema’s was moeite met basisvaardigheden. Gezondheidsproblemen gaan namelijk vaak samen met andere onderliggende problemen zoals armoede of beperkte basisvaardigheden. Bij Pillen en Praten zijn ze zich er goed van bewust dat sommige mensen moeite hebben met basisvaardigheden. Ze ondersteunen hen op verschillende manieren. ‘Op dit gebied doen we verschillende dingen anders dan andere apotheken. We werken niet met ophaalautomaten of de digitale welkomstpaal. Die dingen worden gezien als een makkelijke oplossing om efficiënter te werken. Maar mensen met beperkte basisvaardigheden vinden die paal vaak moeilijk te begrijpen. De welkomstpalen worden steeds moderner en daardoor vaak ingewikkelder. Sommige mensen komen zelfs speciaal naar onze apotheek omdat er geen aanmeldpaal is’, vertelt Amer. ‘Ik wil niet dat mensen als een nummertje behandeld worden. Ik wil dat onze medewerkers onze klanten aankijken en iemand kunnen begroeten om zo echt te kunnen helpen. Zonder vooroordelen. Van mens tot mens.’
Gesprek en uitleg staan centraal
‘We merkten dat veel mensen behoefte hebben aan menselijk contact. Mensen willen uitleg, zodat ze, als ze iets niet begrijpen, het rustig kunnen vragen.’ Bij Pillen en Praten geven ze mensen geen standaard folders mee bij de medicijnen waarin uitgelegd wordt hoe ze deze moeten gebruiken. Ze geven de informatie in eerste instantie mondeling. Om hun woorden te ondersteunen maken ze gebruik van praatplaten. Hier staan afbeeldingen of poppetjes die beeldend toelichten wat ze vertellen. Na afloop krijgen mensen deze materialen mee naar huis. ‘Voor de materialen maken we gebruik van Kijksluiter en Kijkgesprek. Bij Kijksluiter krijg je een video in de mail. Bij Kijkgesprek kun je de praatplaat printen en meegeven. Dit werkt vaak nog beter, omdat mensen soms niet digitaal vaardig genoeg zijn om te mailen.’
Samenwerken? Gewoon doen!
Samenwerken met zoveel partners, zoals de gemeente, zorgverleners, maatschappelijke organisaties, buurtsportcoaches en universiteiten, vergt veel van een apotheek. Daarnaast leveren deze samenwerkingen geen directe inkomsten op. Maar het loont op een andere manier. ‘Volgend jaar ben ik 10 jaar eigenaar van de apotheek. We beginnen nu echt te zien dat onze manier van werken zijn vruchten afwerpt. In het begin dacht ik ook wel eens: waarom doen we dit? Maar nu zien we dat dit thema steeds meer begint te leven’, vertelt Amer.
‘We kijken op alle mogelijke manieren hoe we samen kunnen werken. Want je hoeft niet alles alleen te doen.’ Als we Amer vragen wat haar advies is voor apotheken of organisaties die ook meer willen doen, zegt ze: ‘Gewoon doen! Je kunt het makkelijk in je dagelijkse werkzaamheden toepassen. Leef je in een ander in. En als je het niet zelf kan, kijk dan wie in jouw wijk/buurt/straat het wel kan en ga daar een samenwerking mee aan. Niks doen is in mijn ogen in ieder geval geen optie.’