Skip to main content

Op 1 december organiseert het Expertisepunt Basisvaardigheden een inspirerende middag over het belang van verbinding rond het thema basisvaardigheden. Moeite met basisvaardigheden staat namelijk zelden op zichzelf. Het vraagt om een aanpak die samenhangend is en oog heeft voor iemands hele leven.

Verschillende mensen kunnen hierbij een rol spelen, de één wat groter dan de ander. Denk bijvoorbeeld aan de leraar die iemand de taal leert, de schuldhulpverlener die oog heeft voor iemands basisvaardigheden, of de apotheker die iemand doorverwijst naar formulierenhulp. Om tot een samenhangende aanpak te komen, is het ook belangrijk dat beleidsmakers uit verschillende domeinen met elkaar in verbinding staan.

Tijdens deze inspiratiemiddag leren we van bruggenbouwers, groot én klein. Aan de hand van praktijkvoorbeelden ontdekken we hoe waardevol samenwerking over domeinen heen kan zijn. Iedereen kan een bruggenbouwer zijn: met aandacht, vertrouwen en een klein zetje op het juiste moment kunnen sociaal professionals mensen naar passende hulp leiden.

Voor wie? 

Sociaal professionals, taalhuisprofessionals, beleidsmakers en andere geïnteresseerden.

Programma 

  • Plenaire opening van de inspiratiemiddag
  • Twee workshoprondes
  • Afsluiting met netwerkborrel  

Zie de workshopbeschrijvingen hieronder.

Praktische informatie 

  • Datum: maandag 1 december
  • Tijd: programma van 13.00 – 17.00 uur, afsluitende borrel om 17.00 uur
  • Locatie: bibliotheek Neude, Utrecht
  • Meld je aan via het aanmeldformulier op Movisie.nl. Aanmelden is gratis.

1. Sociaal Werkers aan zet bij het versterken van digitale inclusie: Van Signaal tot Actie

Digitaal Sociaal Werk(t) 

Digitalisering brengt kansen én uitdagingen. Veel inwoners lopen vast door beperkte digitale vaardigheden of ingewikkelde digitale diensten, waardoor sociale ongelijkheid toeneemt. Wat betekent dit voor sociaal werk? In deze workshop presenteren we het Actieplan Digitaal Sociaal Werk(t)!. Vervolgens deelt onderzoeker Marcha Hartman-van der Laan de eerste inzichten vanuit haar promotieonderzoek naar de rol van sociaal werkers bij digitale inclusie. Deze inzichten kunnen sociaal werkers en beleidsmakers meenemen naar de eigen praktijk. In een interactieve werkvorm gaan we aan de slag met het digitale inclusie-model, de signalen en acties. Er is ruimte om eigen ervaringen en (goede) voorbeelden te delen.

2. Kijken met een gecijferdheidsbril 

Universiteit Utrecht & Hogeschool Utrecht

Binnen het thema basisvaardigheden blijft gecijferdheid vaak onderbelicht, terwijl veel praktische problemen die mensen in hun dagelijks leven tegenkomen, te maken hebben met gecijferdheid. Denk aan te laat of te vroeg komen, schulden, medicijnen niet goed innemen etcetera. In deze workshop geven we achtergronden en praktijkvoorbeelden bij gecijferdheid. Verder gaan we actief aan de slag met signaleren van problemen op het gebied van gecijferdheid en manieren om mensen te ondersteunen. We slaan de brug tussen (digitale) geletterdheid en gecijferdheid. Na afloop hebben deelnemers antwoord op de vraag waar en hoe ze kunnen beginnen met aandacht geven aan gecijferdheid in hun eigen praktijk.

3. Hoe werk je samen voor basisvaardigheden?

Twee praktijkvoorbeelden en Expertisepunt Basisvaardigheden

Om mensen die moeite hebben met basisvaardigheden goed te ondersteunen en warm door te verwijzen is kennis over basisvaardigheden essentieel. Verschillende gemeenten besteden daarom aandacht aan het vergroten van deze kennis binnen het sociaal en zorgdomein. Ook versterken ze de verbinding tussen deze domeinen. In de workshop zijn verschillende gemeenten aanwezig om te delen hoe zij dit hebben uitgevoerd. Sommige van hen hebben ook de film en gespreksvorm van De Ervaringsraad benut.  We denken samen na over hoe ook jij de eerste stappen in die samenwerking kan zetten.

4. De kracht van ervaringskennis bij basisvaardigheden

Ervaringsdeskundige en Expertisepunt Basisvaardigheden

Steeds meer mensen en organisaties zien in dat ervaringskennis en -deskundigheid een belangrijke rol kunnen spelen bij het thema basisvaardigheden. Maar hoe benut je deze kennis goed? En welke rollen kunnen ervaringsdeskundigen daarbij vervullen? Denk bijvoorbeeld aan deelname in een ervaringsraad, het meewerken aan de toegankelijke communicatie en dienstverlening van een organisatie of het delen van persoonlijke ervaringen in het kader van bewustwording. Ook de juiste randvoorwaarden zijn daarvoor erg belangrijk.

In deze workshop gaan we hier samen met een ervaringsdeskundige verder op in. We verkennen de meerwaarde van ervaringskennis en kijken naar de verschillende vormen waarin dit type kennis kan worden benut. Daarbij nemen we een nieuwe publicatie over dit thema, die eind van dit jaar verwacht wordt, als vertrekpunt.

5. In de startblokken voor een integrale aanpak basisvaardigheden

Stichting Lezen en Schrijven

Een vraag waar veel gemeenten mee worstelen is: hoe organiseer je praktisch meer integraal beleid rondom de aanpak van basisvaardigheden? En waar begin je? In deze workshop zetten we samen de eerste stappen. Aan de hand van een landkaart krijgen we direct meer zicht op de kansen, haakjes en mogelijkheden binnen jouw gemeente.

6. Samenwerken aan eigen regie

Inversie Bewind en Expertisepunt Basisvaardigheden

Zelf keuzes kunnen maken en de regie houden over je leven is essentieel voor je gevoel van welbevinden. Bijvoorbeeld als het gaat om geldzaken. Maar dit is een extra uitdaging voor mensen met beperkte basisvaardigheden.

Tijdens deze workshop krijg je inzicht in de rol die jij kunt spelen bij het ondersteunen van cliënten die moeite hebben met basisvaardigheden, met name op het gebied van geldzaken.

We gaan in op vragen als:

  • Waarom is het belangrijk?
  • Hoe kom je tot een goede aanpak?
  • Wat ga je concreet doen in jouw werk?

We werken met een praktijkvoorbeeld en twee casussen. Daarbij doorlopen we de stappen om te komen tot een passende aanpak. 

Terug naar boven

Op de hoogte blijven?

Heb je interesse in meer informatie over basisvaardigheden? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.