Voorwaarden voor succesvolle leersystemen voor volwassenen op lokaal niveau
Op de website van EPALE vind je een artikel over welke voorwaarden nodig zijn om een goed netwerk en effectief beleid voor volwasseneneducatie te ontwikkelen. Het artikel is geschreven door Simon Broek, Maria Anna Catharina Theresia Kuijpers, Judith Hilde Semeijn en Josje van der Linden. Omdat het artikel in het Engels is, kun je hieronder een korte samenvatting lezen in het Nederlands.
Bron
- Organisatie EPALE
- Contactgegevens https://epale.ec.europa.eu/en https://epale.ec.europa.eu/en
- Link naar website https://epale.ec.europa.eu/nl/resource-centre/content/voorwaarden-voor-succesvo…
- Dit kennisbankartikel is toegevoegd door Stichting Lezen en Schrijven
Belangrijke punten uit het artikel:
Voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven is het belangrijk om de mogelijkheid te hebben om te blijven leren. Daarvoor is een goede leeromgeving heel belangrijk. Een plek waar zij worden aangemoedigd om te leren, maakt het makkelijker om stappen te zetten. Het helpt als deze omgeving veilig aanvoelt en dat mensen het gevoel hebben dat ze welkom zijn.
Leren gaat niet alleen over zelf willen leren. Het is ook belangrijk dat mensen steun krijgen van anderen om hen heen, zoals familie, vrienden en buurtgenoten. Deze steun kan helpen om minder schaamte te voelen en het maakt leren makkelijker en leuker.
Veel mensen die moeite hebben met basisvaardigheden, hebben extra hulp nodig. Bijvoorbeeld van begeleiders die hen vertrouwen geven en helpen om stap voor stap hun doelen te bereiken. Deze begeleiding kan een groot verschil maken in hun motivatie om te leren.
Ook zijn locaties om te leren en leergroepen in de buurt belangrijk, waar mensen op een laagdrempelige manier kunnen leren. Deze plekken zorgen ervoor dat mensen zich gesteund voelen en samen met anderen nieuwe vaardigheden kunnen ontwikkelen.
Bij dit alles speelt beleid een belangrijke rol. Lokale overheden, werkgevers en organisaties moeten samenwerken om te zorgen voor goede plannen, geld en langdurige steun. Zodat leren toegankelijk wordt voor iedereen die extra hulp nodig heeft.