Skip to main content

E-book met unieke drempeltest. Zo kunnen beleidsmakers ontdekken welke beperkende gedachten hen in de weg zitten en wat ze daaraan kunnen doen.

Bron

Hoe zorgen we dat laaggeletterde, kwetsbare klanten ons makkelijk weten te vinden en hulp vragen als dat nodig is? Een vraag waar veel overheidsorganisaties en taalhuizen zich over buigen. Maar bij de oplossing vergeten ze de vaak onbewuste drempels die ze zelf opwerpen. Zoals de gewoonte om ingewikkelde brieven te schrijven, of moeilijke woorden te gebruiken. Met deze test ontdekken zij op een speelse manier wat hun drempels zijn, welke gevolgen dat heeft en vooral: wat ze daaraan kunnen doen.  

Beperkende gedachten kunnen ongemerkt in de weg zitten

Als we meer mensen willen bereiken, richten we onze acties vooral op de doelgroep. We kijken waar zij behoefte aan hebben. En bedenken vervolgens: Hoe maken we ons aanbod zó dat het voor hen van betekenis is? Maar als je mensen echt wilt bereiken, moet je met hen in contact raken. En daarbij kunnen je eigen beperkende gedachten je behoorlijk in de weg zitten, zonder dat je het doorhebt. Als voorbeeld: Je wilt de boodschap niet te hard over laten komen, dus verpak je jouw boodschap. Het resultaat is dat de klant je brief niet begrijpt. Hiermee vergroot je dus onbewust de afstand tussen jou en je klant. 

Test jezelf of zorg voor bewustwording bij anderen  

De drempeltest is voor beleidsmakers, taalhuismedewerkers en communicatieprofessionals die kwetsbare, laaggeletterde doelgroepen willen bereiken. Er zijn meerdere toepassingen.  

  • Je kunt de test zelf doen tijdens je werk.  
  • Je kunt de test doen in een workshop of teamsessie. Om het nog speelser te maken kun je goede scores belonen. 
  • Je kunt de test gebruiken om met collega’s of partners in gesprek te gaan over lage basisvaardigheden. En het belang van begrijpelijk schrijven en laagdrempelig contact.  

Wat meet de drempeltest?

De drempeltest meet belemmeringen op drie onderwerpen:   

  • begrijpelijk schrijven; 
  • toegankelijke dienstverlening; 
  • laagdrempelig contact. 

Na het invullen krijg je een score. Daarmee kun je zien hoe jij het doet. Je krijgt ook tips hoe het beter kan. Deze tips komen uit de praktijk. Je vindt in het e-book ook links naar geluidsfragmenten van gesprekken met de doelgroep en voorbeeldsites om je op weg te helpen.  

Voorbeelden uit de praktijk 

Medewerkers van de sociale dienst in Woerden deden test-onderdeel 3: Spreek jij de taal van de klant. Ze vroegen hun klanten wat een moeilijk woord betekent. Zo ontdekten ze dat veel klanten woorden verkeerd begrepen en daar onzeker van werden.  

Ga eens na, bied je jouw klanten koffie aan of krijgen ze geen drinken? De meeste klanten vinden een gesprek met iemand van de gemeente spannend. Een kopje koffie kan dan helpen.  Mensen voelen zich meer welkom als ze wat te drinken krijgen.  

Meer tips vind je hier

Basis over basisvaardigheden Interventie Gemeente Sociaal domein
Terug naar boven

Op de hoogte blijven?

Heb je interesse in meer informatie over basisvaardigheden? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.