Skip to main content

Margriet is de taalpuntcoördinator voor de bibliotheekvestiging in Epe en Vaassen, onderdeel van de Bibliotheek Noord-Veluwe. Met haar werk helpt ze mensen die de Nederlandse taal beter willen leren door ze praktische lessen en activiteiten aan te bieden. In samenwerking met de welzijnsorganisatie Koppel-Swoe organiseren zij de Taalkeuken. De Taalkeuken bestaat uit een serie van 6 lessen en wordt vier keer per jaar uitgevoerd.

De Taalkeuken: Koken en taal leren in één

In de Taalkeuken leren deelnemers hun Nederlandse taalvaardigheden verbeteren door samen recepten te lezen, ze te bereiden en samen te eten. Bij de organisatie van de Taalkeukenlessen zijn drie vrijwilligers en een professionele kracht vanuit welzijn of het Taalhuis betrokken. Iedere Taalkeuken bestaat uit zes lessen waar negen deelnemers aan mee kunnen doen. Alle deelnemers ontvangen een map met recepten en taaloefeningen die betrekking hebben op voeding of gezondheid. De vrijwilligers volgen een passende training van 1 dagdeel om de Taalkeuken te kunnen begeleiden.  

Hoe werkt de Taalkeuken?  

De Taalkeuken begint om 9 uur en eindigt om 12 uur. Wie koffie wil, kan inlopen vanaf 8.45 uur. De ochtend start met een gezamenlijk taalonderdeel dat gekoppeld is aan koken of gezondheid. Deelnemers luisteren bijvoorbeeld naar een recept en plaatsen de tekst in de juiste volgorde. Vervolgens ga je in groepjes van drie aan de slag met het lezen van een recept. Dit bestaat uit een warme en een koud gerecht, met een toetje. De deelnemers leren tijdens het koken nieuwe woorden, zoals 'snufje' of 'scheutje'. Ook leren zij wat gezonde voeding inhoudt. 

 

Iedereen is welkom 

Het aanbod in de Taalkeuken is divers en afgestemd op de deelnemers. Of het nu gaat om mensen die Nederlands als tweede taal leren of ouderen die hun taalvaardigheden willen verbeteren. Iedereen is welkom. Het leren gebeurt op een informele en gezellige manier waarbij iedereen in zijn of haar eigen tempo kan werken.  

 

Maatwerk en persoonlijke begeleiding  

Binnen de Taalkeuken zorgen de begeleiders dat iedere deelnemer de ondersteuning krijgt die hij of zij nodig heeft. Voorafgaand aan de reeks lessen is er altijd een intakegesprek dat gevoerd wordt door een professionele kracht van welzijn of Taalpunt. Na afloop van de serie lessen is er een nagesprek waarin de voortgang en vervolgopties worden besproken. De deelnemers kunnen doorgroeien naar andere taaltrajecten of vrijwilligerswerk. Afhankelijk van hun wensen en doelen.  

 

Samenwerking en tips voor succes  

Om de Taalkeuken succesvol te maken, werkt Margriet samen met welzijnswerkers. Ze benadrukt het belang van goede samenwerkingsverbanden en adviseert om op tijd te beginnen met de gezamenlijke werving van vrijwilligers en deelnemers.  

Margriet heeft een paar belangrijke tips voor iedereen die zelf een Taalkeuken wil opzetten:

  • zoek een partner zoals een welzijnsorganisatie
  • zorg voor een goede keuken en maak de recepten niet te ingewikkeld
  • Flexibiliteit is ook cruciaal, want soms kan het een beetje chaotisch worden.  

Een positieve invloed op deelnemers  

De impact van de Taalkeuken is groot. Veel deelnemers koken de recepten thuis opnieuw en delen hun resultaten in een appgroep. Deelnemers durven na het volgen van de lessen ook boodschappen te doen in voor hen onbekende supermarkten. Zij zien ook het belang in van gezonde voeding in combinatie met meer bewegen.  

Door de inzet van de Taalkeuken wordt er door de bibliotheek Noord-Veluwe een plek gecreëerd waar mensen niet alleen de taal leren, maar ook nieuwe vriendschappen sluiten en zichzelf ontwikkelen. Sommigen groeien zelfs door naar vrijwilligerswerk binnen de Taalkeuken zelf. De Taalkeuken is meer dan een taalles; het is een plek waar iedereen zich thuis voelt.  

Gezondheid en welzijn Lezen en schrijven Rekenen Spreken en luisteren Praktijkvoorbeeld Taalhuisprofessionals Op weg naar instroom
Terug naar boven

Op de hoogte blijven?

Heb je interesse in meer informatie over basisvaardigheden? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.