Skip to main content

Door heel Nederland bieden welzijnsorganisaties en vrijwilligersorganisaties hulp bij het lezen van brieven en het invullen van digitale formulieren. Deze hulp wordt als heel waardevol ervaren door de gebruikers ervan. Maar welke bijdrage leveren vrijwilligers precies? Wat komen zij tegen en wat levert het werk voor hen op? We schetsen een beeld en hebben een infographic.

Het Expertisepunt Basisvaardigheden heeft in mei 2022 een korte vragenlijst verspreid met als hoofdvraag: wat levert het vrijwilligerswerk op voor de vrijwilligers? De vragenlijst is ingevuld door veertig vrijwilligers. Met vier vrijwilligers hebben we verdiepende gesprekken gevoerd.

Ondersteuning

De vrijwilligers geven aan dat ze meestal ondersteuning bieden op het gebied van communicatie met de overheid. Denk aan het aanvragen van een kwijtschelding, een toeslag, bijzondere bijstand, een financiƫle bijdrage voor de zwemles van je kind of een mantelzorgcompliment. En steeds vaker gaat het om hulp met het regelen van een DigiD.

De vrijwilligers helpen je ook op weg als het niet lukt om iets online te bestellen of als je online een claim wilt indienen bij bijvoorbeeld een vervoersbedrijf. De digitalisering van diensten is voor iedereen soms lastig, maar in het bijzonder voor mensen met beperkte basisvaardigheden.

Basis over basisvaardigheden Digitale vaardigheden Cijfers Materiaal Vrijwilligers
Terug naar boven

Op de hoogte blijven?

Heb je interesse in meer informatie over basisvaardigheden? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.