‘Het leukste is als je er zelf ook van leert’
Anne is coördinator bij Kletsmaatjes, een landelijk programma voor online taalcoaching van Stichting Het Begint met Taal. ‘Het is ontstaan tijdens Corona maar nooit meer weggegaan.’ vertelt Anne.
Anne begeleidt en doet intakes met deelnemers en vrijwilligers. ‘De intakes vliegen altijd voorbij. Iedereen heeft een verhaal en dat maakt iedere intake weer bijzonder. Het leukste moment vind ik de evaluatie. Dan zie ik de bijzondere band die de vrijwilliger en de deelnemer samen hebben opgebouwd. Ik vraag aan het einde altijd: wat heb je ervan geleerd en wat vind je van je taalcoach? Dan zie ik ze allebei glimmen.’
Anne heeft een aantal tips voor startende taalvrijwilligers (NT2).
‘Je hoeft het wiel niet uit te vinden'
‘Wat ik merk bij veel startende vrijwilligers is dat ze zich druk maken over hoe ze het moeten doen. En het grappige is: dat doet er helemaal niet toe. Er is materiaal en ondersteuning genoeg. Overal is over nagedacht, alle stappen zijn al bepaald, je hoeft het alleen maar te volgen op jouw eigen manier. Je staat dus niet alleen.’
‘Deel beiden je verhaal’
'Een mooie leidraad om aan vast te houden tijdens je sessies is: wie ben je, wat wil je en hoe kom je daar. Je doet het echt samen, dat betekent dat je ook wat van jezelf laat zien. Deel bijvoorbeeld eerst jouw verhaal. Zo is het makkelijker voor je deelnemer om ook wat te delen. Laat het gesprek over en weer gaan. Zo leert de deelnemer de taal sneller, leer je meer van elkaar en bouw je vertrouwen op. Je kunt ze ook helpen met de stap erna. Als ze klaar zijn. Bijvoorbeeld om werk te zoeken of een nieuwe hobby uit te proberen. Als het maar vanuit hun eigen drijfveer komt.'
‘Zorg ervoor dat jij de veilige haven bent’
'Het belangrijkst is dat jouw taalmaatje zich op z’n gemak voelt bij jou. Dus zorg ervoor dat jij die veilige plek biedt. De plek waar fouten gemaakt mogen worden. Zo leer je het snelst.'
‘Kies je feedback’
'Geef feedback, maar niet alles hoeft in een keer. Dat schrikt af en helpt niet bij het opbouwen van zelfvertrouwen. Kies wat je er die keer uit wilt halen en bewaar de rest voor een andere keer. De volgende sessie pak je weer iets anders aan. Zo groeit het zelfvertrouwen van je deelnemer. Dat is een belangrijke voorwaarde om te kunnen leren.'
‘Probeer zelf ook te leren’
'Je maakt het voor jezelf het leukst als je echt openstaat voor je deelnemer. Voor zijn / haar interesses, achtergrond en hoe iemand in het leven staat. Dat verrijkt jezelf. En zo leer je er zelf ook weer van!'
'Tot slot nog een laatste belangrijke tip: onderschat niet de impact van je werk. Voor jou lijkt het misschien klein, maar voor je deelnemer kan het de stap zijn naar een nieuw leven.'