Skip to main content

Op 1 december 2025 organiseert het Expertisepunt Basisvaardigheden een inspiratiemiddag over ‘bruggenbouwers bij basisvaardigheden’. Inge Schuurmans, directeur van Ligo Antwerpen, geeft daar een kijkje in de keuken van haar organisatie. Wat kunnen we van elkaar leren over landsgrenzen heen bij de aanpak van basisvaardigheden?

Ligo Antwerpen is één van de 13 centra voor basiseducatie voor volwassenen in Vlaanderen en is veruit het grootste centrum met ongeveer 420 medewerkers. Het centrum heeft zes vaste locaties in Antwerpen, maar geeft ook les bij partnerorganisaties en op werk- of opleidingsvloeren. De doelgroep bestaat voornamelijk uit anderstaligen. Ligo verzorgt onder andere NT2 binnen de inburgeringstrajecten en werkt vraaggericht: het biedt wat nodig is. De leervragen verschuiven steeds meer van klassikaal onderwijs in lezen en schrijven naar praktische en digitale vaardigheden. Veel deelnemers willen een opleiding volgen of aan het werk. Ligo helpt hen hun basisvaardigheden te verbeteren zodat ze verder kunnen.

Hoe werkt de aanpak van Ligo Antwerpen? 

Bij Ligo leren mensen volgens Schuurmans het beste door te doen, op de plek waar ze al zijn. Ze legt uit: ‘Deelnemers leren het meest op plekken die belangrijk voor hen zijn, zoals werk of de school van hun kinderen. Ouders met beperkte basisvaardigheden zijn vaak minder betrokken bij de school. Daarom geven we hen les op de school zelf. Ze leren bijvoorbeeld hoe ze berichten kunnen sturen via het digitale ouderplatform. Praktische toepassingen maken leren direct relevant.’  

Ook op werk- en opleidingsvloeren ligt de focus op praktische toepassing. ‘Voor veel deelnemers is het moeilijk om klaslokaalkennis om te zetten in de praktijk. Daarom is leren op de plek waar het nodig is zo belangrijk.’ 

Samenwerking binnen en buiten Ligo 

Samenwerking speelt een cruciale rol bij Ligo Antwerpen. Schuurmans vertelt dat het centrum niet alleen doorverwijst naar andere organisaties. ‘We werken actief samen met centra voor volwassenenonderwijs, VDAB voor werkgerichte opleidingen en het OCMW voor financiële en psychosociale hulp.’ 

Ook werkgevers en een breed netwerk van maatschappelijke organisaties behoren tot de partners: welzijnswerk, buurthuizen, scholen, sport- en cultuurorganisaties. Ons netwerk is zo groot, het zou me verbazen als er een maatschappelijke organisatie in Antwerpen is die ons niet kent!’ zegt Schuurmans. 

Trots op het geïntegreerde aanbod 

Schuurmans is vooral trots op het geïntegreerde aanbod van Ligo. ‘Vaak is ondersteuning nodig op meerdere gebieden: Nederlands, digitale vaardigheden, rekenen, leren leren, mobiliteit. Eén leraar basiseducatie kan al deze vaardigheden aanbieden. Dat is soms een uitdaging, omdat leraren gewend zijn zich op één vak te richten. Toch helpt dit deelnemers, omdat ze één aanspreekpunt hebben die hen goed kent.’  

Schuurmans is bijzonder trots op BENO (Basiseducatie na OKAN), een traject dat jonge nieuwkomers ondersteunt. ‘Ze leren Nederlands en rekenen, volgen een beroepsopleiding zoals fietsenmaker of kinderverzorger, en sporten met Buurtsport. Zo vergroten ze hun basisvaardigheden en bouwen ze tegelijk een sociaal netwerk op.’ 

Samen leren over landsgrenzen heen 

Schuurmans benadrukt het belang van internationale samenwerking. ‘Het is belangrijk om kennis en ervaringen uit te wisselen, zodat we ook over landsgrenzen bruggen bouwen. Samenwerken is waardevol, ook als systemen en financiering verschillen per land.’ 

Volgens haar is het essentieel dat we erkennen dat de samenleving en maatschappelijke verwachtingen veranderen. ‘Zo kunnen landen goede voorbeelden uitwisselen en elkaar versterken.’ 

Inspiratiemiddag: Bruggenbouwers bij basisvaardigheden 

Benieuwd naar meer over de aanpak van basisvaardigheden in Vlaanderen? Schrijf je dan nu in voor de inspiratiemiddag op 1 december in Utrecht!  

Educatie Praktijkvoorbeeld Gemeente Sociaal domein
Terug naar boven

Op de hoogte blijven?

Heb je interesse in meer informatie over basisvaardigheden? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.