Skip to main content

Het Journaal in Makkelijke taal is een journaal met extra uitleg en in een rustig tempo. Met het laatste nieuws en het weer. Elke werkdag om 17.00 uur te zien en terug te kijken op YouTube. Mooi om spreken en luisteren mee te oefenen.

Bron

Wat is het?

Het NOS Journaal in Makkelijke taal is voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven en het daardoor lastig vinden om het nieuws te volgen. In het journaal zijn 3 nieuwsonderwerpen te zien. Er worden geen moeilijke woorden gebruikt. De presentator geeft extra uitleg en het tempo en gebruik van beeld is rustiger dan in andere journaals.

Voor wie is het?

Het journaal is geschikt voor mensen die moeite hebben met de Nederlandse taal: NT1 én NT2.

Waaruit bestaat het?

Een nieuwsuitzending elke werkdag om 17.00 uur. Het journaal duurt 8 minuten. Er worden 3 onderwerpen behandeld.

Hoe gebruik je het?

Deelnemers kunnen het gebruiken om te oefenen met de Nederlandse taal. Vrijwilligers kunnen het gebruiken tijdens lessen, of één op één, om samen onderwerpen uit de actualiteit te bespreken. En het spreken te oefenen (voor NT2).

Hoe kom je eraan?

Het journaal in makkelijke taal is elke werkdag om 5 uur 's middags op NPO 1. Je kunt het ook kijken via YouTube en NPO start.

Taal Spreken en luisteren NT2 NT1 Alle niveaus Digitaal
Terug naar boven

Op de hoogte blijven?

Heb je interesse in meer informatie over basisvaardigheden? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.