Project Voel je goed! | Hoe ontwikkel je een toegankelijke aanpak?
Beperkte basisvaardigheden kunnen belangrijke gevolgen hebben voor iemands leven. Zo blijkt uit onderzoek van het Nivel dat mensen die niet goed kunnen lezen en schrijven zich vaker ongezond voelen en zijn. Voel je goed! is een aanpak ontwikkeld door Stichting Lezen en Schrijven. De aanpak helpt laaggeletterde volwassenen om aan een gezonder leven te werken. Waarom en hoe heeft Stichting Lezen en Schrijven deze aanpak ontwikkeld en toegankelijk gemaakt?
In Nederland hebben ongeveer 2,5 miljoen mensen moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Zij hebben vaak ook moeite met digitale vaardigheden. Zij kunnen hierdoor minder goed meedoen in de samenleving en hebben vaker een minder goede gezondheid dan mensen die geen moeite hebben met de basisvaardigheden. Dat komt voor een deel doordat zij informatie over gezondheid, bijvoorbeeld over gezonde voeding, minder goed kunnen vinden, begrijpen, beoordelen en toepassen. Die bestaat namelijk vaak uit geschreven tekst op etiketten, websites en in folders.
Wat is de aanpak van het project Voel je Goed! precies en hoe is deze ontwikkeld? ‘We wisten uit eerder onderzoek dat taalscholing een positief effect heeft op hoe gezond mensen zich voelen. We namen aan dat als we taalscholing toepasten op gezonder eten en meer bewegen, hun gezondheid ook daadwerkelijk zou verbeteren. Dat bleek inderdaad zo te zijn’, aldus Marieke Wiebing, landelijk projectleider van Voel je Goed!