Skip to main content

Veel organisaties houden zich bezig met basisvaardigheden. Vanuit het expertisepunt willen we verbinding leggen tussen organisaties en de professionals die werken aan basisvaardigheden. Daarom stellen we elke maand iemand uit het werkveld voor. Deze maand maken we kennis met Paula Mensink.

  • Naam: Paula Mensink 
  • Actief in regio: Landelijk
  • Actief als: Projectleider SBCM
  • Betrokken bij preventie/curatie: Beide
  • Website: www.sbcm.nl

Wat motiveert je om aan de slag te gaan met basisvaardigheden?

Door goede basisvaardigheden zijn mensen gelukkiger en wordt hun leefwereld uitgebreid. Het helpt bij het leggen en onderhouden van contacten. Denk aan de moeilijke tijd tijdens de coronapandemie, die extra zwaar was voor mensen zonder digitale middelen of vaardigheden. Het ontwikkelen van basisvaardigheden vergroot zelfstandigheid en voorkomt financiële problemen. Kortom, basisvaardigheden stellen ons in staat om persoonlijk te groeien en om zo zelfstandig mogelijk te leven in onze samenleving.

Wat is je grootste struikelblok / uitdaging geweest?

Veel mensen die werken onder de SW- of Participatiewet hebben moeite met leren, omdat ze bijvoorbeeld negatieve ervaringen op school hebben gehad. SBCM wil laten zien dat iedereen kan leren, leren leuk kan zijn en op verschillende manieren en in kleine stapjes kan plaatsvinden. We organiseren jaarlijks evenementen zoals de Topperverkiezing en het Festival Sterk aan het Werk. Op de website WERK-portal.nl bieden we gratis en makkelijk toegankelijk materiaal aan. Ook onderzoeken we of we het idee van Leerambassadeur verder kunnen uitbreiden in de sector. We delen ook ander nuttig aanbod, tips en voorbeelden met sociale werkbedrijven.

Wat was voor jou een bijzonder moment?

Elk jaar geniet ik van de verhalen over de genomineerde Toppers. Sommigen van hen hadden moeite met basisvaardigheden, zoals twee prijswinnaars van vorig jaar. Er is een filmpje gemaakt waarin ze vertellen over hun ervaringen en hoe ze met veel doorzettingsvermogen veel hebben bereikt. Ook mijn eigen zoon, die bijna 14 is en het syndroom van Down heeft, vindt leren lezen en schrijven niet vanzelfsprekend. Onlangs is het hem gelukt om eenvoudige zinnen te lezen. Hij is supertrots als hij zelf een boodschappenbriefje maakt en zelfstandig boodschappen kan doen. Dit motiveert hem om meer te oefenen met lezen en schrijven.

Heb je een droom die je nog graag zou willen verwezenlijken? Welke is dat? Wat heb je daarvoor nodig?

Door middel van samenwerking het aantal mensen dat moeite heeft met basisvaardigheden aanzienlijk verminderen. SBCM werkt op landelijk niveau samen met relevante organisaties zoals Stichting Lezen en Schrijven en de Koninklijke Bibliotheek. In de regio's zijn er ook goede voorbeelden van samenwerking, bijvoorbeeld tussen een SW-bedrijf en een bibliotheek.

Welke tip wil je anderen meegeven?

Kijk naar samenwerkingsmogelijkheden en bestaand aanbod om middelen efficiënt te benutten. Er is al veel beschikbaar, dus maak gebruik van elkaars kennis en ervaring. SBCM en Cedris bieden een platform voor professionals in de SW-sector via (gratis) Kenniskringen, zoals de Kenniskring Ontwikkelen.

Terug naar boven

Op de hoogte blijven?

Heb je interesse in meer informatie over basisvaardigheden? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.