Kennismaken met: Ida van Nierop (Asito)
Veel organisaties houden zich bezig met basisvaardigheden. Vanuit het expertisepunt willen we verbinding leggen tussen organisaties en de professionals die werken aan basisvaardigheden. Daarom stellen we elke maand iemand uit het werkveld voor. Deze maand maken we kennis met Ida van Nierop.
Kort voorstellen
- Naam: Ida van Nierop
- Actief in regio/landelijk: landelijk
- Actief als: adviseur opleidingen en subsidies bij schoonmaakbedrijf Asito
- Betrokken bij: het geven van informatiesessies over taal en basisvaardigheden
- Website: Semsa & Asito & Asito - Verhaal
Wat motiveert je om aan de slag te gaan met basisvaardigheden?
‘Vanuit mijn onderwijsachtergrond vind ik het belangrijk dat medewerkers zich kunnen blijven ontwikkelen. Dat hoeft niet altijd met een hele opleiding te zijn. Wat mij drijft, is dat er veel mensen zijn die net dat stukje missen om zich verder te kunnen ontwikkelen. Het zit in mijn DNA om het beste voor deze mensen te willen. Als ik iemand kan helpen beter de weg te vinden naar onderwijs of leren, geeft dat me veel energie.
Binnen Asito heb ik een tweeledige functie. Allereerst probeer ik bewustwording te creëren rondom basisvaardigheden binnen de organisatie. Dit doe ik door periodieke infosessies te geven voor project- en objectleiders (leidinggevende van de schoonmakers), HR-adviseur en klantmanagers. Daarnaast ben ik het aanspreekpunt voor leidinggevenden met een hulpvraag over taal en basisvaardigheden. Ik help hen het passende traject te vinden. Soms bieden we opleidingen op locatie aan, zoals taaltrajecten. Bij andere hulpvragen, zoals vragen op het gebied van digivaardigheden, kijk ik naar de behoeften van de medewerker en zoek dan naar een passende oplossing. Basisvaardigheden zijn belangrijk binnen Asito. Vanuit de branche worden hiervoor ook vergoedingen beschikbaar gesteld. Zo kunnen medewerkers gratis een taalvaardigheidscursus volgen binnen werktijd.’
Wat is je grootste uitdaging geweest?
‘Asito is een groot bedrijf met ongeveer 9.000 medewerkers met meer dan 100 verschillende nationaliteiten. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 40% van de schoonmaakmedewerkers moeite heeft met lezen, schrijven en/of rekenen, maar het komt ook voor bij leidinggevenden. Het is met name een uitdaging om medewerkers die Nederlands als moedertaal hebben te bereiken. Het vinden en werven van mensen die zich willen ontwikkelen op het gebied van basisvaardigheden vergt veel inspanning. Dit komt vaak door eerdere ervaringen met leren. Ze vinden leren bijvoorbeeld niet leuk, denken dat ze niet goed zijn in leren of zijn blij van school af te zijn. Basisvaardigheden zijn steeds belangrijker naast de vakkennis van het schoonmaken en om je goed te kunnen redden in onze maatschappij.
Een andere uitdaging is het bieden van een passend aanbod, vooral op het gebied van digivaardigheden. Het bestaande aanbod is vaak te algemeen, terwijl de hulpvraag gericht is. Bij Schiphol moeten medewerkers bijvoorbeeld een digitale veiligheidstoets maken, wat voor sommigen een uitdaging is. En dan gaat het niet alleen om de taal. Deze groep zou ik bijvoorbeeld graag een soort workshop aanbieden waarin de basale vaardigheden zoals het opstarten van een computer en het gebruik van een muis wordt uitgelegd. In mijn tijd bij Asito heb ik geleerd dat hulpvragen vaak maatwerk vereisen. Mensen willen zich ontwikkelen op een specifiek gebied, niet meteen op alle vlakken. Mensen die alleen moeite hebben met bepaalde onderdelen van de taal, zijn niet geholpen met een cursus Nederlandse Taal. Zij hebben bijvoorbeeld meer aan een cursus Hoe kun je kort een e-mail schrijven.’
Wat was voor jou een bijzonder moment?
‘Een tijd geleden hebben we een taalmaatjesproject opgezet. Daarbij helpen collega’s elkaar met taal en het gebruik van een computer, maar ze leren elkaar ook hoe je bijvoorbeeld een reis met het openbaar vervoer kunt plannen. Eigenlijk alles waar iemand hulp bij nodig heeft. Dit was een succes en veel mensen hebben zich aangemeld. Helaas viel het project een beetje stil door corona, maar ik ben trots op dit initiatief en wil het de komende tijd nieuw leven inblazen.
Bijzondere momenten zitten vaak in kleine dingen. Zo kreeg ik onlangs een mailtje van een medewerker. Hieruit maakte ik op dat deze medewerker moeite heeft gehad met het schrijven ervan en dat dit zeer waarschijnlijk niet te wijten was aan snelheid of slordigheid. Hierop heb ik contact opgenomen met deze medewerker. Ik vroeg of dit zo was en of ik hem hierbij kon helpen. Hij was blij dat ik belde, want dat was inderdaad het geval. Zo kon ik hem verder helpen.’
Welke droom heb je op dit gebied die je graag nog wil zien uitkomen?
‘Ik werk op het hoofdkantoor van Asito, wat het moeilijker maakt om alle medewerkers te bereiken. Het zou geweldig zijn als er in de regio’s nog meer aandacht komt voor basisvaardigheden, zodat het echt gaat leven. Mijn droom is dat mijn functie uiteindelijk overbodig wordt en opgaat in andere functies. Aandacht voor basisvaardigheden zou iets van iedereen moeten zijn, niet alleen van één persoon. We maken al stappen in die richting en ik merk dat mensen er steeds meer mee bezig zijn. Ik word steeds vaker gebeld door leidinggevenden met hulpvragen van medewerkers. Maar het blijft een investering.’
Welke tip wil je anderen meegeven?
‘Probeer moeite met basisvaardigheden te normaliseren en creëer een sfeer waarin het normaal is om te blijven leren. Iedereen heeft wel hulp nodig! Maak daarnaast iemand centraal verantwoordelijk voor het thema. Deze persoon moet intrinsiek gemotiveerd zijn en verder gaan dan alleen het administratief regelen van cursussen en opleidingen om het verschil te maken. Begin er gewoon aan, maak het niet te groot. En onthoud: elke stap vooruit is er één!’