Skip to main content

Veel organisaties houden zich bezig met basisvaardigheden. Vanuit het expertisepunt willen we verbinding leggen tussen organisaties en de professionals die werken aan basisvaardigheden. Daarom stellen we elke maand iemand uit het werkveld voor. Deze maand maken we kennis met David Kranenburg.

Wat motiveert je om aan de slag te gaan met basisvaardigheden? 

Hoe bereik je een succesvolle samenwerking? Dat lijkt eenvoudig. We weten dat kinderen het beter doen als professionals en ouders samenwerken. Maar als ouders niet alle basisvaardigheden hebben maakt het de samenwerking moelijker. Dat vraagt om meer geduld en inzet van de professionals.  

Het goede nieuws is dat professionals dit kunnen leren. En dat er professionals zijn die alles op alles willen zetten om het verschil te maken voor het kind en de ouders. Het slechte nieuws is dat dit veel tijd en ondersteuning kost. Iedere dag ben ik gemotiveerd om professionals ruimte, tijd en ondersteuning te bieden om contact met de ouders te kunnen maken.

Basisvaardigheden beginnen bij ‘mee kunnen doen’. Als alle ouders mee kunnen doen, hoop ik dat alle kinderen evenveel kansen krijgen. Dat de kinderen daarmee later genoeg basisvaardigheden hebben om mee te kunnen doen in onze maatschappij.  

Wat is je grootste uitdaging geweest?  

Het thema kansenongelijkheid en hoe beleidsmakers hiermee omgaan. Veel bestuurders willen beginnen bij het eind! Ze kopen taallessen, methodieken en trainingen in. Daarmee hebben ze dan het thema ouderbetrokkenheid even afgevinkt. Maar daarmee ben je er niet! De uitdaging is: neem de tijd. Geen projecten van een jaar. Maar geef het langdurig aandacht. Investeer in tijd, gesprekken, verdieping op het thema. Dan kom je tot een verandering. Ondersteun professionals waar het echt nodig is om te kunnen samenwerken. En daarmee werk je aan de basisvaardigheden van kinderen én ouders.  

Wat was voor jou een bijzonder moment? 

Mijn observatie bij de Rotterdamse Peuterschool. Daar lieten pedagogisch medewerkers zien hoe zij samen met de ouders de kinderen helpen. De medewerkers hebben alle drempels voor de ouders weggehaald. De medewerkers werken daar echt met de ouders samen. Met ouders werd gesproken over spel- en taalactiviteiten. Zonder oordeel. Met respect, liefde en plezier. Dat vond ik inspirerend. Dat is mijn voorbeeld hoe het ergens anders ook kan werken en worden!  

Heb je een droom die je nog graag zou willen verwezenlijken? Welke is dat? Wat heb je daarvoor nodig?  

Ik wil een andere houding over ouders in het onderwijs realiseren. Goed onderwijs is verbinden. Goed onderwijs vindt niet alleen in de klas plaats. Dit weet iedere leerkracht en pedagogisch medewerker. Maar het onderwijssysteem werkt dit tegen. Daarom heb ik beleidsmakers nodig en andere partners. Samen zetten we dit op de kaart en houden we het op de kaart.  

Welke tip wil je anderen meegeven? 

Goed onderwijs is verbinden. Verbinden van school en ouders. Praat daarover met elkaar. Maak hiervoor tijd en ruimte vrij op je werk. Maak ook van daaruit echt contact met de ouders.  

Terug naar boven

Op de hoogte blijven?

Heb je interesse in meer informatie over basisvaardigheden? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.