Laaggecijferdheid is een onderschat probleem
Technologie en digitalisering hebben allemaal een wiskundige basis en zijn onvermijdelijk doordrongen in allerlei delen van ons dagelijks leven. Toch zijn we ons daar lang niet altijd van bewust. Niet iedereen kan deze cijfermatige prikkels even goed verwerken. Laaggecijferdheid is een onderschat probleem, aldus lector Kees Hoogland van Hogeschool Utrecht.
Vanaf het moment dat we wakker worden nemen we gecijferde beslissingen. Klokkijken, inschatten hoelang je in bed kan blijven liggen, koffiezetten, berekenen wanneer je moet tanken of het coronadashboard begrijpen. Een groot deel van de mensen maakt deze keuzes onbewust. Dat geldt echter niet voor iedereen. Hoogland: ‘De kwantitatieve kant van de wereld om ons heen is heel breed. De hele dag door krijgen we prikkels en informatie binnen die daarop gebaseerd zijn. Denk aan tijd, geld, ruimtelijke ordening, logistiek, productie, zorg, medicatie en zelfs in sport en dating apps.’
Wat is gecijferdheid?
‘Gecijferdheid is het vermogen om te kunnen omgaan met de kwantitatieve kant van onze wereld. Het niveau van gecijferdheid wordt door meerdere factoren beïnvloed. Niet alleen vaardigheden spelen een rol, maar ook je vermogen tot redeneren, het oplossen van problemen, analyseren en het interpreteren van getallen speelt mee.’
‘Gecijferdheid heeft te maken met hogere orde vaardigheden. Denk aan analyseren, evalueren, interpreteren en creëren. Allerlei vormen van kritisch, logisch, reflectief, metacognitief, en creatief denken.’
Lees verder op movisie.nl/basisvaardigheden.
Kennisatelier: De relatie tussen armoede en schulden en beperkte basisvaardigheden
Het Expertisepunt Basisvaardigheden houdt 24 juni een kennisatelier over de relatie tussen armoede en schulden en beperkte basisvaardigheden.
We brengen de ervaringskennis, praktijkkennis en wetenschappelijke kennis over dit onderwerp samen. Wat werkt en wat werkt niet in de aanpak van armoede en schulden in combinatie met het verbeteren van basisvaardigheden? Onder anderen Kees Hoogland en Marieke Bor-de Vries spreken dan over (laag)gecijferdheid. Hoe ga je in het dagelijks leven om met virtueel geld, budgetteren en al het andere dat kwantitatief is? En als dat niet zo goed gaat, hoe kan je dat verbeteren zonder rekenangst aan te wakkeren?