Skip to main content

Kennis over gecijferdheid is van grote waarde in het sociaal werk. Om zelf voldoende gecijferd te zijn, en om mensen te kunnen ondersteunen die hier moeite mee hebben. In sociaal werk opleidingen mag hier sterker de aandacht op gevestigd worden. De Universiteit Utrecht zocht samen met Hogeschool Utrecht uit hoe sociaal werk-opleidingen aansluiten op problemen met gecijferdheid die sociaal werkers in hun werk tegen kunnen komen en wat er beter kan.

Bron

Voor dit onderzoek zijn documenten over het beroep en de opleiding bekeken. Er zijn vragenlijsten uitgezet bij studenten over gecijferdheid in hun dagelijks leven, opleiding en werk en enkele interviews gehouden met (werkende) studenten om die resultaten te verdiepen. Conclusie: er wordt weinig aandacht besteedt aan gecijferdheid. Studenten leren daardoor niet goed hoe ze zelf beter kunnen worden in het omgaan met getallen en informatie of hoe ze anderen kunnen helpen die hiermee problemen hebben. De meeste studenten vinden wel dat gecijferdheid belangrijk is in het sociaal werk en in de opleiding.

Het onderzoek raadt aan om meer aandacht te geven aan gecijferdheid in de mbo- en hbo-opleidingen voor sociaal werk en om duidelijk te maken hoe belangrijk dit is in de praktijk. Lessen en opdrachten sluiten idealiter aan op wat je als sociaal werker in het werk (kunt) tegenkomen in relatie tot gecijferdheid. De onderzoekers hebben hiervoor voorbeeldopdrachten gemaakt en verzameld die in opleidingen gebruikt kunnen worden.

Geldzaken Onderzoek Sociaal domein
Terug naar boven

Op de hoogte blijven?

Heb je interesse in meer informatie over basisvaardigheden? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.