Lesbrief 'De energiekosten' in eenvoudige taal

Gas en stroom zijn steeds duurder geworden. Veel mensen moeten nu meer betalen. Veel mensen krijgen daardoor problemen met hun geld. De overheid heeft regelingen gemaakt om te helpen. Wij vinden het belangrijk dat iedereen die regelingen kent. En dat iedereen weet wat je zelf kunt doen om energie te besparen. Daarom vind je in deze lesbrief informatie over energie in eenvoudige taal.
Bron
- Organisatie Stichting Lezen en Schrijven
- Link naar website https://www.lezenenschrijven.nl/wat-doen-wij/oplossing-voor-je-vraagstuk/inform…
- Dit kennisbankartikel is toegevoegd door Stichting Lezen en Schrijven
Wat is het?
Stichting Lezen en Schrijven maakten een lesbrief met informatie over energiekosten in eenvoudige taal. Hiermee kunnen (taal)vrijwilligers en -docenten, laaggeletterden stap voor stap helpen bij het beter begrijpen van informatie over de energiekosten. Bijvoorbeeld met praktische oefeningen over wat je zelf kunt doen om energie te besparen. Of over hoe je een jaarrekening moet lezen. In de lesbrief staan allerlei vragen en opdrachten om samen te maken.
Wanneer zet je het in?
Taalhuisvrijwilligers en -docenten kunnen deze lesbrief inzetten wanneer ze met hun deelnemer willen praten over de energiekosten.
In de lesbrief staat informatie over energiekosten, gecombineerd met vragen en opdrachten om samen te maken.
Bijvoorbeeld:
- Bij welke energieleverancier heb jij een contract?
- Weet je welk bedrag je betaalt per maand?
- Hoe kun je het termijnbedrag aanpassen?
Waaruit bestaat het?
De lesbrief bestaat uit een downloadbaar pdf-bestand. De lesbrief bestaat uit opdrachten voor alle basisvaardigheden: lezen, schrijven, spreken, rekenen en digitale vaardigheden.
Door wie en hoe te downloaden?
Taalvrijwilligers, -coördinatoren en -docenten kunnen de lesbrief (pdf) hier downloaden.
Heb je vragen?
Heb je een vraag, stel hem hier.