Skip to main content

Op de website Direct Duidelijk vinden overheidsorganisaties hulpmiddelen, advies en voorbeelden om hun boodschap in begrijpelijke taal te verwoorden. Vanaf 1 januari 2022 gaat Direct Duidelijk samen verder met Gebruiker Centraal.

Bron

Iedereen in Nederland krijgt berichten van de overheid. Het is natuurlijk belangrijk dat deze informatie ook wordt begrepen. Maar hoe maak je als overheidsorganisatie je communicatie nou duidelijker? Op de website van Direct Duidelijk staan verschillende hulpmiddelen en voorbeelden om hiermee aan de slag te gaan. Kom je er toch niet helemaal uit? Dan is er ook nog de Direct Duidelijk hulplijn.  

Waarom is duidelijke taal zo belangrijk? 

Veel mensen vinden het moeilijk om teksten van de overheid goed te begrijpen. De brieven, formulieren, folders en websites zijn lastig voor mensen met onvoldoende basisvaardigheden.  

Door het gebruiken van moeilijke taal begrijpen mensen niet goed wat de overheid vindt, doet of zou moeten doen. Ook weten ze vaak niet wat hun rechten en plichten zijn. Of wat er precies van hen verwacht wordt. Hierdoor kunnen ze de diensten van de overheid niet goed gebruiken. En lopen ze bijvoorbeeld toeslagen en kortingen mis, terwijl ze daar wel recht op hebben.

Hoe zorg je als overheidsorganisatie voor een heldere boodschap?  

Direct Duidelijk is een netwerk voor en door ambtenaren, die elkaar vrijwillig helpen met duidelijke en toegankelijke communicatie. De hulpmiddelen en adviezen op de Direct Duidelijk website zijn bedoeld voor overheidsorganisaties, zoals gemeenten, provincies, waterschappen en uitvoeringsorganisaties. Op de website staan bijvoorbeeld trainingen, tips, goede voorbeelden en verbeterde (standaard)teksten.  

Om te weten hoe je duidelijke taal gebruikt, moet je eerst weten wat duidelijk taal is. Voor Direct Duidelijke communicatie zijn er 4 richtlijnen: 

  • Je houdt zo goed mogelijk rekening met je lezers.  
  • Je spreekt de lezer persoonlijk aan. 
  • Je schrijft zo helder mogelijk op wat je bedoelt. 
  • Je ondersteunt je tekst met beeld, zoals plaatjes en filmpjes. 

Wat kun je vinden op de Direct Duidelijk website? 

Gebruiker Centraal kan een overheidsorganisatie op verschillende manieren helpen met begrijpelijke taal: 

  • Met de training begrijpelijk schrijven. 
  • Met de training voor taal- en schrijfcoaches.  
  • Met de Direct Duidelijk Schrijfhulp: een taalapplicatie die helpt bij het schrijven van begrijpelijke teksten. 
  • Via de hulplijn 085 4000 111. 

En via de Direct Duidelijk Tour kan je je inschrijven voor online bijeenkomsten over duidelijke overheidscommunicatie.  

Met de tips en voorbeelden op de website kun je ook zelf een start maken. Bijvoorbeeld met de schrijfwijzer, de voorbeeldteksten en de checklist. Bij de praktijkverhalen lees en zie je, hoe andere overheidsorganisaties al aan de slag zijn gegaan met duidelijke taal.

Basis over basisvaardigheden Interventie Beleidsmakers Welzijnsprofessionals
Terug naar boven

Op de hoogte blijven?

Heb je interesse in meer informatie over basisvaardigheden? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.