Skip to main content

De VoorleesExpress begon 15 jaar geleden met het koppelen van vrijwilligers aan gezinnen. Nu lezen jaarlijks ongeveer 5.000 vrijwilligers kinderen met een taalachterstand voor.

Bron

Leesplezier van kinderen en ouders

Steeds meer kinderen verlaten de basisschool met een taalachterstand. Vroege kinderjaren zijn belangrijk voor de ontwikkeling van woordenschat en ouders spelen daarin een belangrijke rol. Kinderen met leesvaardige ouders hebben vaak een voorsprong op het gebied van taal en lezen, terwijl kinderen uit gezinnen waar weinig wordt (voor)gelezen vaker met een taalachterstand aan de basisschool beginnen. 

De VoorleesExpress helpt ouders en kinderen hun taalvaardigheid te ontwikkelen. Dat doet de organisatie door het koppelen van een gezin aan een vrijwilliger die één keer in de week een uur komt voorlezen. Het wekelijkse voorlezen heeft als doel het plezier van kinderen in lezen en taal te vergroten. En ouders de handvatten te geven dit te blijven stimuleren. De VoorleesExpress richt zich zo op kinderen met een (risico op) een taalachterstand en hun ouders. Sinds 2006 zijn er al bijna 40.000 gezinnen begeleid.

De aanpak van de VoorleesExpress is gebaseerd en ontwikkeld op basis van verschillende onderzoeken. Hoe pakte de organisatie dit aan en wat leverden deze onderzoeken op?

Gezin en preventie Praktijkvoorbeeld Vrijwilligers Welzijnsprofessionals NT2
Terug naar boven

Op de hoogte blijven?

Heb je interesse in meer informatie over basisvaardigheden? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.