Hoe groot is het probleem rond basisvaardigheden?
In Nederland hebben meer dan 2,5 miljoen mensen van 16 jaar en ouder moeite met taal en/of rekenen (Algemene Rekenkamer, 2016). Vaak beschikken zij ook over weinig digitale vaardigheden.
Verder blijkt uit onderzoeken bijvoorbeeld:
- Van de 1,8 miljoen laaggeletterden van 16 tot 65 jaar hebben 1,3 miljoen mensen moeite met taal óf taal en rekenen (Algemene Rekenkamer, 2016).
- Van de 1,8 miljoen laaggeletterden van 16 tot 65 jaar hebben ongeveer 1,5 miljoen mensen moeite met rekenen óf taal en rekenen (Algemene Rekenkamer, 2016).
- Mensen van 16 tot 34 jaar met een tekort aan rekenvaardigheden zijn driemaal zo vaak werkloos als degenen met goede rekenvaardigheden (Bynner & Parsons, 2007).
- De kans op onvoldoende digitale vaardigheden is bij laaggeletterden ongeveer drie keer zo groot als bij niet-laaggeletterden (Baay, Buisman & Houtkoop, 2015).
- Mensen die moeite hebben met taal en/of rekenen hebben een slechtere gezondheid en voelen zich vaker minder gezond. Zij kunnen niet goed omgaan met informatie over gezondheid, ziekte en zorg (Van der Heide & Rademakers, 2015).
- Als beide ouders laagopgeleid zijn, heeft een kind een driemaal grotere kans om later laaggeletterd te worden (Buisman et al., 2013).