Skip to main content

Veel organisaties houden zich bezig met basisvaardigheden. Vanuit het expertisepunt willen we verbinding leggen tussen organisaties en de professionals die werken aan basisvaardigheden. Daarom stellen we elke maand iemand uit het werkveld voor. Deze maand maken we kennis met domeinspecialist Marijke Bos van Stichting Lezen.

Kort voorstellen

  • Marijke Bos 
  • Actief in regio: landelijk 
  • Actief als domeinspecialist Voor en Vroegschoolse periode bij Stichting Lezen 
  • Betrokken bij preventie

Wat motiveert je om aan de slag te gaan met basisvaardigheden? 

Het plezier van voorlezen gun je ieder kind én iedere ouder. Voorlezen verdiept de relatie met je kind en is goed voor hun taalontwikkeling. Dat heb ik zelf ook ervaren met mijn eigen kinderen. Alleen ouders die zich onzeker voelen omdat ze zelf niet goed kunnen lezen zullen voorlezen vermijden. Maar hun rol is juist zo belangrijk. Kinderen die veel voorgelezen zijn, hebben meer kans om uit te groeien tot een goede lezer. Dat weten we bij Stichting Lezen uit onderzoek. Ouders die moeite hebben met taal en lezen kunnen met gerichte ondersteuning hun kinderen toch positieve ervaringen laten opdoen. Soms begint het met andere talige activiteiten voordat er boeken aan te pas komen. Als ouders daarnaast ook iets willen doen aan hun eigen taal- en geletterdheidsniveau dan is dat een win-win situatie.

Wat was je grootste struikelblok / uitdaging?  

De huidige situatie met Corona is echt een uitdaging. Indirect voor mij, maar wel direct voor veel professionals in het veld, bijvoorbeeld leesconsulenten en BoekStartcoaches van de Bibliotheek. Hun werk kwam gedeeltelijk stil te liggen, maar heeft ook wel weer tot verrassende nieuwe initiatieven geleid. De dag dat de bibliotheken weer open gingen stonden er bij sommige bibliotheken lange rijen. Kippenvel moment, vond ik. Veel mensen en kinderen hadden hun bezoek aan de bibliotheek enorm gemist. Een andere uitdaging die ik wil noemen is om goede programma’s te borgen in beleid en begrotingen.

Wat was voor jou een bijzonder moment? 

Ik werk vooral samen met medewerkers van de Bibliotheek. Zij hebben zich afgelopen jaren enorm ingezet om de Kunst van Lezen programma’s (BoekStart en De Bibliotheek op school) uit te voeren. De Bibliotheek is belangrijk voor zowel het voorkomen van laaggeletterdheid als voor het verbeteren van iemands basisvaardigheden. Dat er veel meer wordt samengewerkt met elkaar is een belangrijke stap om laaggeletterde ouders goed te helpen. Persoonlijk vind ik de BoekStartcoach een geweldige verdieping van BoekStart. Dat het de BoekStartcoach op het consultatiebureau lukt om iedere week met ouders in gesprek te gaan en ze op maat te helpen vind ik heel bijzonder. Dat het project omarmt wordt door bibliotheken én consultatiebureaus geeft wel aan dat de bibliotheek en de JGZ elkaar versterken en van elkaar leren. Een unieke samenwerking. Nu hopen we dat de BoekStartcoaches snel weer terug mogen komen op het consultatiebureau.   

Heb je een droom die je nog graag zou willen verwezenlijken? Welke is dat? Wat heb je daarvoor nodig?  

Alle kinderen de kans geven om goede en gretige lezers te worden. Daardoor zullen ze makkelijker hun weg vinden in de maatschappij. Dat betekent een rijke leesomgeving voor ieder kind. Thuis, maar ook in de kinderopvang en op school. De programma’s BoekStart en De Bibliotheek op school zijn effectief en dragen bij aan een goed leesklimaat. Het structureel borgen van die programma’s kost geld. Het zou mijn droom zijn dat door gemeenten, scholen, kinderopvang en bibliotheek gezamenlijk geïnvesteerd wordt zonder afhankelijk te zijn van projectsubsidies of overgebleven potjes. 

Welke tip wil je anderen meegeven? 

Je moet een lange adem hebben. Tevreden zijn met kleine stappen en genieten van nieuwe inzichten die je verder helpen. Je wilt ouders niet het gevoel geven dat ze iets niet goed doen dus toon als professional of vrijwilliger ook belangstelling in wat ze wel doen met hun kind. Dat is een positievere benadering dan direct hameren op het belang van dagelijks voorlezen.

Terug naar boven

Op de hoogte blijven?

Heb je interesse in meer informatie over basisvaardigheden? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.