Skip to main content

Een terugblik op de werkgroep Expertisepunt Basisvaardigheden en hun verdieping in het onderwerp preventie.

Iedereen kent de cijfers: in Nederland hebben 2,5 miljoen volwassenen moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Vaak hebben zij ook moeite met digitale vaardigheden. En daar komen ieder jaar jongvolwassenen bij die niet over voldoende basisvaardigheden beschikken om volwaardig mee te doen in onze samenleving. Omdat ze die thuis, op school, bij hun stage of op werk niet goed hebben geleerd.

Er is heel veel aanbod van projecten en cursussen voor volwassenen om hun basisvaardigheden te verbeteren. Maar is voorkomen niet beter dan genezen? Wat wordt er gedaan om te voorkomen dat kinderen en jongeren (0-18) opgroeien tot volwassenen met beperkte basisvaardigheden? Daar ligt een belangrijke uitdaging voor het onderwijsveld. Maar er gebeurt nog meer op het gebied van preventie. Ook binnen het brede programma van Tel mee met Taal.

De werkgroep van het Expertisepunt Basisvaardigheden bestaat uit vertegenwoordigers van organisaties die verbonden zijn aan de stuurgroep van het actieprogramma Tel mee met Taal. De werkgroep stimuleert verbinding en samenwerking tussen landelijke partijen. Ook is het een klankbord en geeft advies voor het werkprogramma en de verschillende activiteiten van het Expertisepunt. Afgelopen najaar verdiepte de werkgroep zich in het onderwerp preventie. Drie experts deelden hun kennis en praktijkervaring: Hermien Lankhorst (onder andere Stichting Lezen, BoekStart en Kunst van Lezen), Willemijn Rijper (De Schoolschrijver) en Karien van Buuren (Rijnbrink / SPN). Dit artikel is een terugblik op deze uitwisseling.

Terug naar boven

Op de hoogte blijven?

Heb je interesse in meer informatie over basisvaardigheden? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.